مدیر کل تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی معاونت شهرسازی شهرداری تهران از تشکیل شرکت‌های بازرسی کنترل کیفیت ساختمان توسط بخش‌خصوصی و تحت نظر وزارت مسکن خبر داد. فرزان شیروان بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی فعالیت این شرکت‌ها باید توسط وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و ابلاغ شود، تصریح کرد: راه‌اندازی این شرکت‌ها در شفاف‌تر شدن، تخصصی‌تر و دقیق‌تر شدن فعالیت‌های ساختمانی نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به فعالیت این شرکت‌ها در اکثر کشورهای دنیا افزود: براساس وظایف ماهوی این شرکت‌ها، طراحان فعلی نقش ناظر و ناظران فعلی نقش بازرسان ساختمان را پیدا می‌کنند. در واقع ناظران و بازرسان این شرکت‌ها باید در قبال کیفیت ساختمان‌ها به سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن پاسخگو باشند.

مدیر کل تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی معاونت شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به حداقل زمان مورد نیاز برای نهادینه شدن فرهنگ ناشی از فعالیت این شرکت‌ها گفت: فعالیت این شرکت‌ها به عنوان تضمین‌کنندگان سلامت ساختمان موجب می‌شود که شرکت‌های بیمه نیز با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به بیمه ساختمان‌ها اقدام کنند و خرید و فروش‌ها نیز با اعتماد بیشتر و براساس کیفیت ساختمان انجام گیرد تا بر مبنای ظاهر آن و خرید و فروش ساختمان به واسطه فعالیت این شرکت‌ها دگرگون می‌شود.