دغدغه مردم اسپانیا هم، مسکن است

مرکز تحقیقات اجتماعی اسپانیا، با انتشار نتابج یک نظرسنجی، اعلام کرد که افزایش بهای مسکن، مهم‌ترین نگرانی مردم اسپانیا است. روزنامه «آب‌ث» چاپ مادرید، گزارش داد: اهمیت مشکل مسکن برای مردم اسپانیا، بالاتر از اعمال تروریستی یا بیکاری قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا از مادرید، نگرانی مردم اسپانیا از این امر، با بالا رفتن بهره‌های وام مسکن، تشدید شده است.

افزایش میزان بهره وام‌های مسکن، موجب رشد قیمت‌ها و رکود در بازار خرید و فروش آن شده است و همین امر موجب افزایش تقاضا برای مسکن اجاره‌ای و به تبع آن رشد اجاره مسکن شده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، از تابستان گذشته تاکنون نگرانی مردم نسبت به افزایش بهای مسکن در اسپانیا، بیش از شش درصد افزایش پیدا کرده و به ۳/۳۷درصد رسیده است.

این در حالی است که تروریسم موجب نگرانی ۴/۳۵ درصد و بیکاری موجب نگرانی ۳۵ درصد مردم این کشور شده است.

این روزنامه نوشت: در سال ۲۰۰۴ میلادی وقتی «خوسه لوییس رودریگز زاپاته‌رو» نخست‌وزیر اسپانیا بر سر کار آمد، نگرانی مردم این کشور از بابت تامین مسکن مورد نیاز، بسیار کمتر از بیکاری و تروریسم بود. بنابراین گزارش، پیش از این ۶۴ درصد مردم این کشور بیکاری را مهم‌ترین مشکل خود می‌دانستند.

با افزایش نرخ بهره وام‌های مسکن، میزان پرداخت اقساط ماهانه خانواده‌های اسپانیایی نسبت به چند سال گذشته به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده و به حدی رسیده که حتی برای مقامات این کشور نیز ایجاد نگرانی کرده است.

به گزارش ایرنا، در سال جاری با افزایش بهره‌های وام مسکن که کمی بیش از پنج درصد است، روند سرسام‌آور صعود بهای مسکن در اسپانیا متوقف شده است و بسیاری از شرکت‌های ساختمان‌سازی برای مبارزه با رکود این بازار، دست به کاهش بهای آپارتمان‌های خود برای به فروش رساندن آنها زده‌اند.