معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی از توافق وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی، مسکن و شهرسازی و صنایع و معادن برای تامین مسکن کارگران در کنار شهرک‌های صنعتی خبر داد. علی اکبر طاهایی در گفت‌وگو با مهر از تلاش وزارت کار و امور اجتماعی در انعقاد تفاهمنامه‌های مختلف با وزارتخانه‌های دیگر در زمینه تامین مسکن کارگران که از تاکیدات ریاست جمهوری است، خبر داد و گفت: وزیر کار و امور اجتماعی و شخص رییس جمهور در هفته کارگر امسال تلاش دستگاه‌های مختلف برای تامین مسکن کارگران در کنار شهرک‌های صنعتی به صورت شهرک‌های مسکونی را مورد تاکید قرار داده‌اند. معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی اظهار کرد: یک تفاهمنامه اصلی در ارتباط با تامین مسکن کارگران داریم که در خرداد ماه سال جاری بین وزارت کار و امور اجتماعی و مسکن و شهرسازی منعقد شده است که هدف آن تامین مسکن کارگران در واحدهای تولیدی بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به نگرانی وزیر کار از عدم توجه برخی ساختارها به کارگران که موجب دریافت خدمات ناقص می‌شود، طی نشست‌هایی که با صنوف داشتیم پیگیری‌های وزارت کار در استان‌ها برای خانه دار شدن کارگران شاغل در صنوف مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفت که البته برای این مورد فعلا تفاهمنامه مکتوبی نداریم. طاهایی در ادامه به نرم افزار مخصوص وزارت کار اشاره کرد که در آن برای ثبت‌نام از کارگران فاقد مسکن ضوابطی تعیین شده است که آن را در اختیار صنوف قرار داده‌اند تا از طریق این نرم افزار و دستورالعمل‌های موجود در آن صنوف بتوانند به لیست کارگران فاقد مسکن دست یابند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی با اشاره به وجود برخی مشکلات در زمینه ایجاد واحدهای مسکونی در داخل شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: به دلیل وجود ساختار محیطی شهرک‌های صنعتی و نیاز شهرک‌های مسکونی به برخی خدمات ویژه و امکانات شهری عملا ایجاد شهرک‌های مسکونی در درون شهرک‌های صنعتی بعید است.

وی از انجام مذاکرات مقدماتی با شرکت شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: امیدواریم که بعد از رسیدن به نتایج در مذاکرات با شرکت شهرک‌های صنعتی و با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی بتوانیم به فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری شهرک‌های صنعتی که عبور و مرور برای کارگران از محل‌های کار تا شهرک‌های مسکونی سخت نباشد، عملیات احداث واحد‌های مسکونی را آغاز کنیم. طاهایی اجرای اینگونه طرح‌ها را از سوی وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی، مسکن و شهرسازی و صنایع و معادن، مستلزم انجام برخی امور مطالعاتی دانست و افزود: مهم‌ترین هدف این طرح‌ها نزدیکی شهرک‌های صنعتی به شهرک‌های مسکونی است تا از طریق آن به نوعی هزینه‌های کارگران کاهش یابد، البته در این زمینه کارفرمایان نیز به لحاظ ارائه کمک‌های مالی و معنوی طبق ماده ۱۴۹ قانون کار نظر مساعد دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی یادآور شد: با آغاز عملیات ساخت این شهرک‌های مسکونی، سرعت کار و پیشرفت آن بستگی به وزارت مسکن و شهرسازی دارد که اگر زمین‌های دولتی در محدوده شهرک‌های صنعتی باشند مشکل چندانی نیست و اگر زمین‌های شخصی باشند که باید توافق مالک جلب شود که امیدواریم تا پایان سال حداقل یکی از شهرک‌های مسکونی به مرحله عملیاتی شدن برسد.