مدیر‌کل تعاون گلستان از ثبت نام حدود ۴۰هزار متقاضی دریافت تسهیلات مسکن مهر از ابتدای اجرای این طرح در اواخر شهریورماه تاکنون در استان خبر داد.

«حامد رضایی» در گفت‌وگو با ایرنا گفت: ۱۷درصد از این تعداد متقاضی تسهیلات از سهمیه کارگری، ۱۰درصد کارمندی و مابقی آزاد بوده است.
به گفته وی، بیشترین متقاضی دریافت تسهیلات مسکن در شهر گرگان با بیش از ۱۲هزار نفر و کمترین متقاضی مربوط به شهر آق‌قلا در حدود یک هزار متقاضی بودند.
رضایی اضافه کرد: پرداخت این تسهیلات در راستای توجه و اجرای اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی و برنامه‌های چهارم توسعه در بخش مسکن با تکیه‌بر تقویت تعاونی‌های مسکن و حمایت و هدایت انبوه، صنعتی و مقاوم‌سازی و ارتقای فناوری ساخت‌وساز صورت می‌گیرد.
این مقام اقتصادی گلستان اظهار کرد: برنامه احداث مسکن در قالب واگذاری حق بهره‌برداری از زمین به صورت اجاره ۹۹ساله و مبنی‌بر انعقاد تفاهمنامه سازمان مسکن و شهرسازی و پیمانکار واجد شرایط آماده‌سازی اراضی است.
رضایی در ادامه متراژ واحدهای مسکونی را ۷۵مترمربع اعلام کرد و توضیح داد: تسهیلات اعطا شده از سوی بانک‌های عامل به میزان ۱۴۰میلیون ریال با مدت بازپرداخت ۱۵ساله و به روش پلکانی با بهره بانکی ۱۲درصد و یارانه مورد نظر که از سوی دولت اعلام خواهد شد، پرداخت می‌شود.
وی همچنین میزان اجاره این واحدها را بین ۱۰ الی ۲۰درصد ارزش منطقه‌ای قیمت زمین عنوان کرد.
فعالیت ۲۳۰شرکت تعاونی مسکن
مدیرکل تعاون گلستان اعلام کرد: تاکنون ۲۳۰شرکت تعاونی مسکن کارمندی، کارگری و آزاد، در سطح استان، تشکیل شده است.
حامد رضایی گفت: این تعداد شرکت تعاونی دارای ۲۲هزار عضو بوده که یک‌هزار و ۵۰۰نفر از اعضای آن را بانوان شامل می‌شوند.
وی سرمایه ثبتی شرکت‌های تعاونی مسکن استان گلستان را افزون‌بر ۵۵‌میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: نزدیک به ۲۳۰۰شاغل حقوق‌بگیر در این بخش فعالیت دارند.
مدیرکل تعاون استان گلستان متذکر شد: با پیوستن اعضای جدید در قالب تعاونی‌های مسکن مهر و اعطای تسهیلات و واگذاری زمین با اجاره ۹۹ساله توسط دولت، شمار اعضای تعاونی‌های مسکن در استان گلستان بیش از دو برابر کنونی خواهد شد.
رضایی اضافه کرد: با تزریق تسهیلات و به‌کارگیری آورده متقاضیان در طرح جدید دولت، کل سرمایه‌گذاری در بخش تعاونی‌های مسکن گلستان با ده برابر افزایش، از مرز ۶۰۰میلیارد ریال فراتر خواهد رفت و به همین نسبت، بازار اشتغال در این بخش رونق خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: تبصره ۶قانون بودجه امسال که تامین اعتبارات مسکن را برعهده خواهد داشت در بودجه‌های سنواتی و طرح تامین مسکن متقاضیان در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
تاکنون ۴۰هزار نفر در استان گلستان در تعاونی‌های مسکن مهر، ثبت‌نام کرده‌اند.
سهم استان گلستان در تامین مسکن شهری، ۲۵هزار واحد مسکونی اعلام شده است.