دلایل کاهش ارزش خرید وام مسکن

پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت خرید و فروش وام مسکن تا زمستان نیز ادامه یابد. گروه مسکن- کاهش ارزش خرید وام مسکن، موضوعی که خریداران با پشت‌سر گذاشتن تابستان (فصل رونق خرید و فروش ملک) انتظار آن را می‌کشیدند، اکنون اتفاق افتاده است.

برخی فعالان در بازار خرید و فروش وام مسکن پیش‌بینی می‌کنند روند کاهش قیمت وام مسکن تا زمستان امسال نیز ادامه یابد.

خرید و فروش وام مسکن بعد از یک افت قیمت در ماه گذشته مجددا با کاهش ارزش روبه‌رو شده است.

خبرگزاری فارس به طور متوسط از کاهش ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار تومانی قیمت وام مسکن گزارش داده و نوشته است: وام ۱۸میلیون تومانی مسکن در ماه گذشته ۳میلیون و ۵۰۰هزار معامله می‌شد؛ اما این وام در هفته گذشته در بازار معاملات وام مسکن با داشتن تمام مدارک به خصوص گواهی اشتغال به کار حدود ۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان معامله شد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد کاهش قیمت خرید و فروش وام مسکن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

رکود در خرید و فروش و جابه‌جایی‌ها در تابستان بر خلاف پیش‌بینی‌ که کارشناسان مسکن از رونق بازار در تابستان امسال داشتند، می‌توان یک دلیل عمده کاهش قیمت وام مسکن دانست.

بنگا‌ه‌های معاملات املاک نیز در این روزها از کسادی بازار گله می‌کنند و این نشان‌دهنده تشدید رکود در فصل جاری نسبت به فصل گذشته است.

سهم ناچیز ارزش وام (مثلا وام ۱۸میلیون تومانی) از قیمت خرید ملک باعث شده متقاضیان خرید خانه آنچنان تمایلی به مصرف وام مسکن نداشته باشند.

از سوی دیگر اخباری که چندی پیش از جانب مسوولان بانکی کشور در مورد غیرقانونی بودن نقل و انتقال وام مسکن مطرح شد، از رغبت متقاضیان خرید وام کاسته است.

برای کاهش قیمت خرید وام مسکن می‌توان یک دلیل دیگر نیز متصور شد و آن ناتوانی مالی گروه‌های کم‌درآمد جامعه از پرداخت اقساط وام است.

خبرگزاری فارس نیز رکود و گرانی مسکن را دلیل کاهش قیمت وام می‌داند و نوشته است: فعالان بازار در خصوص کاهش قیمت وام مسکن در بازار می‌گویند: رکود حاکم بر بازار مسکن موجب شده تا دیگر تقاضایی نیز برای اخذ وام مسکن وجود نداشته باشد.

آنان می‌افزایند: کفاف ندادن وام مسکن برای تهیه مسکن موردنظر نیز از دلایل دیگر نزول قیمت وام مسکن در بازار است. البته با نزدیک شدن به فصل زمستان نیز قیمت وام مسکن باز هم کاهش خواهد یافت.