در نوسازی بافت‌های فرسوده تنها به ارائه طرح و حرف زدن بسنده نکرده ایم و حرکت ما در این مسیر راهبردی و اجرایی است. مهندس علیرضا عندلیب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر خاطرنشان کرد: بارزترین نکته حرکت اخیر شهرداری تهران، دارا بودن تعریف راهبردی و اجرایی در طرح نوسازی بافت‌های فرسوده است و در واقع طرح شهرداری تهران راهبردی و اجرایی است.

وی با اشاره به تجربه‌های ناموفق گذشته در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده افزود: متاسفانه در گذشته فقط یا حرف زده شده یا طرح ارائه شده بدون آنکه به قابلیت‌های اجرایی آن توجه شود و به همین دلیل هم بوده است که هیچگاه به نقطه مطلوبی نرسیده‌ایم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران یادآور شد: نگاه شهرداری تهران به نوسازی بافت‌های فرسوده به صورت یک فرآیند است که پس از برداشتن اولین گام‌ها قابلیت اصلاح دارد، ارتباط ایجاد می‌کند، هدفمند است و آینده را می‌بیند و به طورکلی فرآیند محور و در چارچوب طرح جامع شهر تهران است.

عندلیب خاطر نشان کرد: در گذشته به بافت فرسوده در قالب طرح جامع نگاه نشده و تنها در قالب یک پروژه تعریف شده است که دارای نقطه شروع و پایان، زمان و منابع مشخص بوده که تفاوت زیادی با فرآیندی دیدن این موضوع دارد.

وی برنامه‌های شهرداری در این خصوص را جدید دانست و افزود: ما در ابعاد مختلف تئوری، برنامه‌ای، روشی و اجرایی، برنامه‌های تدوین شده داریم و برای هر مساله‌ای پاسخ مناسب ارائه می‌دهیم به طوری که در نوسازی بافت‌های فرسوده از چند طرح استفاده می‌کنیم؛ حتی در مورد تملک و ساخت نیز از الگوهای متنوعی برخوردار هستیم. مدیرعامل سازمان نوسازی تاکید کرد: با توجه به مسائل عنوان شده حرکت شهرداری در ابعاد نظری و علمی، روش، برنامه و اجرا با ۴۰ سال گذشته متفاوت است و در سطح کشور نمونه‌ای ندارد.

وی نوسازی بافت‌های فرسوده تهران را نیازمند عزم ملی و حمایت دولت دانست و تصریح کرد: دولت باید در زمینه بافت‌های فرسوده برنامه داشته باشد و با نگاهی هدفمند در مسیر آن حرکت کند و از شهرداری کمک بخواهد که در این خصوص برنامه‌ای را از جانب دولت نمی‌بینیم و سوال اصلی این است که در این زمینه آیا دولت برنامه‌ای دارد با نه؟

مهندس عندلیب خاطرنشان کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده به پشتوانه سیاسی و حمایت ملی نیاز دارد؛ ولی هم اکنون خلاء آن قابل مشاهده است و این در حالی است که شهرداری برای هر نقطه از بافت‌های فرسوده برنامه دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران تاکید کرد: نسبت به تحقق برنامه‌ها و موفقیت آنها کاملا امیدوارم و با توجه به اینکه مخاطبان ما از محروم‌ترین و شریف‌ترین شهروندان هستند، اگر ذره‌ای امید نداشتم این حوزه را برای فعالیت انتخاب نمی‌کردم.