مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی از آغاز مرحله سوم مقاوم‌سازی و نوسازی منازل روستایی استان خبر داد. غدیر محمدی به ایرنا گفت: برای اجرای این مرحله ۷۸۰میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است. وی افزود: اعتبار مزبور برای اجرای طرح در زمینه تهیه نقشه‌های ساختمانی یا اعزام ناظران و کارشناسان فنی اختصاص یافته و اعتبار لازم برای نوسازی یا مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی از طریق بانک‌ها تامین می‌شود. به گفته وی، در این مرحله از طرح ۱۲هزار واحد مسکونی روستایی، نوسازی و مقاوم‌سازی می‌شود.

وی اظهار کرد: اعتبار طرح مقاوم‌سازی ازطریق معرفی روستاییان به بانک‌های عامل به تدریج در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا منازل خود رابا استفاده ازنقشه ساختمانی تهیه شده توسط بنیاد مسکن و با نظارت کارشناسان فنی بنیاد، نوسازی یا مقاوم‌سازی کنند.

محمدی، اعتبار منظور شده برای هر واحد مسکونی روستایی را ۶۵میلیون ریال اعلام کرد و گفت: نرخ تسهیلات مقاوم‌سازی یا نوسازی واحدهای مسکونی روستایی پنج‌درصد است که در صورت انبوه‌سازی، یک‌درصد نیز از این رقم کاهش می‌یابد. وی افزود: اولویت اعطای تسهیلات دراین طرح شامل روستاییانی است که منازل آنها فرسوده و قدیمی بوده و با مصالح غیر اصولی ساخته شده باشد، یا روستاهایی که در معرض رانش یا در مسیر سیل واقع شده‌اند و نیز روستاییان فاقد سرپرست خانوار یا مسکن است. وی یادآور شد: در مراحل اول و دوم طرح ویژه مقاوم‌سازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی آذربایجان شرقی در سال قبل و نیمه اول امسال، ۲۲هزار روستایی واجد شرایط دریافت وام به بانک‌های عامل استان معرفی شدند که از این تعداد ۱۰هزار و ۵۰۰نفر موفق به نوسازی یا مقاوم‌سازی منازل خود شده‌اند.