بیشتر خانه‌های کشور 100 تا 150مترمربع مساحت دارند
گروه مسکن- یوسف‌ بهمن‌آبادی: نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 85 نشان می‌دهد که از 15میلیون و 859هزار و 926 واحد مسکونی، 11میلیون و 431هزار و 880 واحد مسکونی در مناطق شهری و چهار میلیون و 428هزار و 46 واحد مسکونی در مناطق روستایی بوده است.

براساس این سرشماری، بیشترین تعداد واحدهای مسکونی در کشور، واحدهای مسکونی با مساحت ۱۰۱ تا ۱۵۰ مترمربع بوده و پایین‌ترین میزان، واحدهای مسکونی با مساحت ۵۰۱ مترمربع و بیشتر بوده است.
به طوری که سه میلیون و 745هزار و 987 واحد مسکونی با مساحت 101 تا 150مترمربع و 32هزار و 883 واحد مسکونی با متراژ 501 مترمربع و بیشتر گزارش شده است.
در این میان، واحدهای مسکونی با مساحت ۸۱ تا ۱۰۰مترمربع و نیز واحدهای مسکونی با مساحت ۵۱ تا ۷۵مترمربع به ترتیب در ردیف‌های دوم و سوم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.
علاوه بر این نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشترین واحدهای مسکونی در نقاط شهری و روستایی مربوط به تک‌خانواری‌ها است.
نقاط شهری
آمارها نشان می‌دهد در نقاط شهری واحدهای 101 تا 150مترمربعی بیشترین واحدها را با میزان دو میلیون و 897هزار و 263 واحد به خود اختصاص داده است و در مقابل، واحدهای با متراژ 501 مترمربع و بیشتر با 24هزار و 50فقره کم‌ترین میزان را دربر داشته است.
نقاط روستایی
در نقاط روستایی، واحدهای مسکونی با مساحت 51 تا 75مترمربع بیشترین و واحدهای مسکونی با مساحت 501 مترمربع و بیشتر، کمترین واحدها را از نظر متراژ به خود اختصاص داده‌اند که میزان آنها به ترتیب 885هزار و 240واحد و هشت‌هزار و 833واحد بوده است.
بررسی آمار واحدهای مسکونی معمولی بر حسب تعداد خانوار ساکن در آنها و مساحت زیربنای واحد مسکونی در نقاط روستایی نشان می‌دهد که واحدهای با مساحت ۵۱ تا ۷۵مترمربع بیشترین میزان تک‌خانواری‌ها را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که واحدهای مسکونی ۱۰۱ تا ۱۵۰مترمربع نسبت به دیگر واحدها، بیشترین میزان دو خانواری‌ها، سه‌خانواری‌ها و چهارخانواری‌ها و بیشتر را دربرگرفته‌اند.
براساس این نتایج، در یک‌میلیون و 977هزار و 413واحد مسکونی، با مساحت 50متر و کمتر تنها یک خانوار، در 98هزار و 648واحد مسکونی دو خانوار، در 15هزار و 460واحد مسکونی سه خانوار و در 4هزار و 102واحد مسکونی 4خانوار و بیشتر سکونت داشته‌اند.
همچنین در متراژ ۵۱ تا ۷۵مترمربع، دو میلیون و ۹۰۱هزار و ۵۴۸واحد مسکونی تک‌خانواری، ۱۳۲هزار و ۱۸۲واحد دو خانواری، ۱۶هزار و ۷۷۱واحد سه‌خانواری و سه‌هزار و ۹۷۲واحد چهار خانواری و بیشتر سکونت داشته‌اند که در بیشترین واحدهای مسکونی با مساحت ۵۱ تا ۷۵متر، یک خانوار زندگی کرده‌اند.
واحدهای 76 تا 80مترمربع
در این نوع متراژ نیز، در حدود یک‌میلیون و ۳۸۴هزار و ۴۹۱واحد مسکونی تک خانواری بوده که بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند و شش‌هزار و ۱۱۹واحد مسکونی پایین‌ترین میزانی بوده که در آن یک خانوار سکونت داشته‌اند.
واحدهای 81 تا 100مترمربع
براساس گزارش سرشماری سال ۸۵، تعداد واحدهای مسکونی تک‌خانواری، با متراژ ۸۱ تا ۱۰۰متر، دومیلیون و ۸۷۸هزار و ۲۲۶واحد بوده است که بیشترین میزان را در این متراژ به خود اختصاص داده است و واحدهای مسکونی چهار خانوار و بیشتر با تعداد نه‌هزار و ۴۲۱واحد کمترین میزان را در بر داشته است.
واحدهای 101متر تا 150مترمربع
در این متراژ نیز، سه‌میلیون و ۴۳۳هزار و ۶۶۳واحد مسکونی تک‌خانواری بوده‌اند و بیشتر میزان را از نظر تعداد خانوار به خود اختصاص داده‌اند و کمترین آنها مربوط به چهار خانواری و بیشتر بوده که نه‌هزار و ۴۲۱واحد مسکونی بوده است.
واحدهای 151 تا 200مترمربع
در واحدهای مسکونی با مساحت ۱۵۱ تا ۲۰۰متر بیشترین میزان واحدهای مسکونی به تک‌خانواری‌ها اختصاص داشته که یک‌میلیون و ۳۳۵هزار و ۹۵۳واحد بوده است. کمترین میزان واحدها نیز مربوط به چهار خانواری‌ها و بیشتر بوده است که شش‌هزار و ۹۲۶واحد مسکونی بوده است.
واحدهای 201 تا 300مترمربع
تعداد واحدهای مسکونی تک‌خانواری بامتراژ ۲۰۱ تا ۳۰۰مترمربع حدود ۵۷۱هزار و ۱۱۳ واحد بوده که بیشترین میزان را از نظر تعداد خانوار داشته است و در مقابل، واحدهای مسکونی چهارخانواری و بیشتر با ۵هزار و ۴۰۶واحد از کمترین میزان برخوردار بود‌ه‌اند.
واحدهای 301 تا 500مترمربع
در این متراژ، ۱۳۵هزار و ۷۸۳واحد مسکونی تک‌خانوار و دوهزار و ۷۰۷واحدمسکونی چهارخانوار و بیشتر بوده‌اند که به ترتیب بیشترین و کمترین میزان را به خود اختصاص داده‌‌اند.
واحدهای 501 متر و بیشتر
نتایج سرشماری نشان می‌دهد، ۲۶هزار و ۶۲۰واحد مسکونی در این متراژ تک‌خانواری و یک‌هزار و ۳۶۶واحد مسکونی چهارخانوار و بیشتر بوده است و به ترتیب دارای بیشترین و کمترین میزان بوده‌اند.