قیمت مسکن حداقل 20درصد  کاهش می‌یابد

گروه مسکن- میترا یافتیان: در صورت تصویب لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن تا پایان امسال و از طرفی چنانچه دولت نیز ساز و کار اجرایی و عملیاتی شدن این لایحه را فراهم سازد، قیمت مسکن از سال آینده حداقل ۲۰درصد کاهش پیدا می‌کند. ولی آذروش، نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام این مطلب افزود: لایحه‌ای که هم اکنون در مجلس بررسی و تصویب آن پیگیری می‌شود، حمایت جدی و عملی از فراهم آوردن ساز و کارهای عملیاتی برای افزایش تولید و عرضه مسکن دارد تا جهت‌گیری سرمایه‌های سرگردان را به سمت تولید هدایت و از این طریق ارتباط معقول و منطقی بین سازندگان، خریداران و بانک‌های عامل برقرار کند.

وی تصریح کرد: مطمئنا دولت به هر میزان که اهتمام جدی در بحث افزایش تولید مسکن داشته باشد، علاوه بر پاسخگویی به بخشی از تقاضاهای انباشته شده در این بخش، می‌تواند گام‌های موثری را برای افزایش اشتغالزایی رو به جلو بردارد.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از ارائه لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، هیچ‌گاه قانونی مدون و ثابت در مورد مسکن در کشور وجود نداشت؛ اما خوشبختانه به دنبال اجرایی شدن بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۸۶ و براساس قانون برنامه چهارم توسعه دولت نهم به طور جدی بر ساماندهی بخش تولید، عرضه و نحوه چگونگی تاکید داشته است و در جهت حمایت از انبوه‌سازان، تامین مسکن اقشار نیازمند، ایجاد اشتغال و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در ساخت‌وساز و کوچک‌سازی مسکن برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است.

وی ابراز عقیده کرد: با توجه به اینکه ساز و کارهای مناسبی برای اجرایی شدن این لایحه از سوی دولت مطرح شده است، تصور می‌کنم در صورت تصویب و اجرایی شدن آن علاوه بر کاهش قیمت مسکن، کاهش قیمت زمین نیز در کشور اتفاق می‌افتد و تحقق آن دور از باور نیست.

وی خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن کامل این لایحه در صورت فراهم بودن زمینه‌های اجرای آن، ارتباط بانک‌های عامل انبوه‌سازان، تعانی‌های مسکن و افراد مشمول با اولویت اقشار نیازمند به طور شفاف مشخص می‌شود و شاهد جهش قابل ملاحظه‌ای در چرخه اقتصادی حاکم بر بازار مسکن خواهیم بود.