وزیر مسکن و شهرسازی با تایید کمبود سیمان که موجب کند شدن فعالیت‌های ساخت‌وساز در کشور شده است، گفت: باتوجه به اینکه ساخت ۵۰۰هزار واحد مسکونی در آینده نزدیک مطرح است و به دیگر ساخت‌وسازهای کشور اضافه می‌شود، کمبود سیمان دور از انتظار نیست.

«محمد سعیدی‌کیا» در جلسه تودیع و معارفه رییس مسکن و شهرسازی سابق و جدید مازندران در ساری اظهار کرد: با خرید زمین کار آماده‌سازی آن برای ساخت ۵۰۰هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است.
وی به افزایش ۸۰درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز سال‌جاری در شهرهای کشور و افزایش ۹۶درصدی صدور پروانه در تهران بزرگ اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال بیش از اندازه ساخت‌وساز به طور یقین در تهیه مصالح به خصوص سیمان با مشکل مواجه خواهیم شد. وی ۶۷درصد خانه‌های کشور را ملکی، شش تا هفت‌درصد سازمانی و ۲۶‌درصد اجاره‌ای دانست و گفت: اکنون 5/3میلیون واحد خانه نیاز بالفعل جامعه است. سعیدی‌کیا به رخداد ۸۰۰هزار ازدواج در سال اشاره کرد و گفت: همه این زوج‌ها در صف درخواست خانه قرار می‌گیرند.
وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد که رشد ازدواج را در کشور تا سال ۱۳۹۱ خواهیم داشت. وی با بیان اینکه امسال ۳۰۰هزار واحد مسکونی در کشور ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: حذف قیمت زمین در ساخت واحد مسکونی یکی از رویکردهای مهم این دولت است. سعیدی‌کیا به همکاری اداره تعاون و مسکن و شهرسازی برای شناسایی افراد کم‌درآمد که نیاز به خانه مسکونی دارند اشاره کرد و گفت: استقبال خوبی در ثبت‌نام تعاون مسکن مهر شده است. وزیر مسکن و شهرسازی درباره کمبود زمین در برخی از استان‌ها به خصوص استان‌های مازندران و گلستان در طرح تعاون مسکن مهر گفت: قانون اجازه خرید زمین و ایجاد شهرک‌های جدید را داده است. وی تصریح کرد: البته مسوولان استان مازندران باید با ابتکار، بهره‌وری زمین را در این استان افزایش دهند.
وزیر مسکن و شهرسازی ارتفاع‌سازی و تولید زمین از دریا را به عنوان دو راهکار در تهیه و بهره‌وری زمین عنوان کرد و گفت: دولت برای تهیه زمین همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد. «سعیدی‌کیا» درباره سواحل آزاد شده دریای‌خزر ضمن تشکر از استاندار و فرمانداران استان مازندران گفت: ساحل حق عمومی همه مردم است و خوشبختانه با اراده عمومی و حمایت ریاست جمهوری طرح آزادسازی حریم ۶۰‌متری ساحل به وقوع پیوست. وزیر مسکن و شهرسازی به اضافه شدن تعداد شهرهای کشور اشاره و تصریح کرد: اکنون یک‌هزار و ۲۰شهر در کشور وجود دارد. به گزارش ایرنا در این جلسه از «قاسم قربانعلی‌زاده» به عنوان رییس پیشین سازمان مسکن و شهرسازی مازندران تقدیر و «حسن رسولی» به عنوان رییس جدید این سازمان معرفی شد.
در ادامه سعیدی‌کیا به تشریح برنامه‌های روستایی در ایران پرداخت و گفت: در گذشته سالی حدود ۲۰‌هزار واحد روستایی در ایران ساخته می‌شد؛ اما در حال حاضر در سال ۸۴ این تعداد به ساخت ۲۰۰‌هزار مسکن روستایی رسید و در سال ۸۵ نیز همین تعداد در نظر گرفته شد و برای امسال نیز ساخت حدود ۳۰۰‌هزار مسکن روستایی مصوب شده است. وی با اشاره به اینکه دولت تقریبا هفت‌هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر واحد مسکونی روستایی وام می‌دهد، گفت: مردم با مراجعه به بنیاد مسکن و ثبت نام در طی سه قسط، این وام را دریافت ‌کنند که در حال حاضر وام نو‌سازی مسکن روستایی از جمله وام‌هایی است که در همان بخش هزینه می‌شود. وزیر مسکن در ادامه به طرح باز‌سازی بم اشاره کرد و گفت: مدل باز‌سازی بم به تصویب دولت رسیده و مراحل پایانی خود را می‌گذراند که در واقع مدل بسیار خوبی است؛ چراکه بخش مردمی‌ با توجه به خواست مردم ساخته شده و بخش‌های تخصصی توسط مهندسان امر طراحی شده است.