خوانندگان بازار مسکن روزنامه دنیای‌اقتصاد می‌توانند دیدگاه‌ها، نظرات و مشکلات خود را درباره وضعیت مسکن و موضوعات مرتبط با آن و همچنین درباره اخبار و گزارش‌های چاپ شده در صفحات بازار مسکن را با ما درمیان بگذارند تا در این ستون منعکس شود.

تلفن: ۸۸۹۸۶۸۲۵

فکس: ۸-۸۸۹۸۶۰۳۶ ساختمان‌های قدیمی هم در برابر زلزله بیمه می‌شوند؟

با توجه به اینکه دولت اجرای بیمه کیفیت ساختمان را برای ساختمان‌های در حال احداث دنبال می‌کند، آیا شرایط بیمه ساختمان‌های قدیمی هم در برابر زلزله مهیا است؟

یک شهروند تهرانی در تماس با گروه مسکن و عمران روزنامه دنیای اقتصاد، ‌با طرح این سوال از نامقاوم بودن ساختمان‌های موجود در تهران در برابر حوادثی چون سیل و زلزله ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر دولت تسهیلاتی را به صورت اقساط بلندمدت برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به مردم ارائه کند، این انگیزه در مردم به وجود می‌آید تا ساختمان‌های خود را مقاوم‌سازی و برای جبران خسارت‌های فیزیکی ناشی از زلزله از بیمه کیفیت ساختمان استفاده کنند.

وی گفت: اگرچه مدت زمان زیادی از اجرای طرح بیمه کیفیت ساختمان در کشور نمی‌گذرد، اما هنوز این اطمینان در مردم وجود ندارد که باور داشته باشند ساختمان‌های دارای بیمه کیفیت از شرایط مطلوب‌تری نسبت به سایر ساختمان‌های برخوردارند.

وی ادامه داد: دولت علاوه بر اجرای چنین طرح‌هایی، باید در زمینه فرهنگ‌سازی میان مردم نسبت به خرید ساختمان‌های ایمن و دارای بیمه کیفیت تلاش کند؛ در غیر این صورت اجرای چنین طرح‌هایی به دلیل کمبود آگاهی عمومی نسبت به ضریب اطمینان این طرح‌ها، مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد و همانند بیمه آتش‌سوزی که لازمه هر ساختمان مسکونی و تجاری است، مورد بی توجهی قرار می‌گیرد و عملا به درستی اجرا نمی‌شود.

صادقی از تهران