دریافت زمین 99ساله فقط از طریق اداره تعاون
گروه مسکن- تسهیلات اعطایی از جانب دولت به اعضای تعاونی‌های مسکن برای ساخت روی زمین‌های 99ساله با احتساب قیمت پایه 200هزار تومان برای هر مترمربع تعیین شده است.

سقف تسهیلات پرداخت برای مشارکت مدنی به ازای هر واحد مسکونی حداکثر تا ۸۰درصد هزینه ساخت به مبلغ ۱۴میلیون تومان خواهد بود.
میانگین زیربنای مفید واحدهای مسکونی طرح مهر برای تخصیص یارانه حداکثر 75مترمربع تعیین می‌شود.
براساس این گزارش متقاضیان دریافت زمین‌های ۹۹ساله باید به ادارات تعاون استان محل زندگی مراجعه و در آنجا با تشکیل پرونده نسبت به دریافت زمین اقدام کنند.
گروه مسکن - نحوه ثبت‌نام برای دریافت زمین‌های دولتی به صورت اجاره 99ساله به این صورت است که ساکنان هر استان باید ابتدا به اداره تعاون استان مربوط مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک لازم پرونده تشکیل دهند.
به گزارش دنیای اقتصاد، تاکنون بیش از ۵/۲میلیون نفر در سراسر کشور برای دریافت زمین‌های اجاره ۹۹ساله ثبت‌نام کرده‌اند.
ادارات تعاون استان‌ها پس از بررسی شرایط متقاضیان آنها را انتخاب کرده و با آنها برای واگذاری زمین تماس می‌گیرند.
ظرفیت واگذاری این نوع زمین‌ها در سال جاری به اندازه ۵/۱میلیون واحد مسکونی است.
براساس آخرین گزارش‌ها از روند پروژه زمین‌های 99ساله تاکنون برای حدود 500هزار واحد مسکونی، زمین واگذار شده است.
شرایط طرح
زمین‌های موضوع این دستورالعمل در اجاره بلند مدت تا 99‌ساله به متقاضیان واگذار می‌شود تا نسبت به احداث واحد مسکونی اقدام کنند. متقاضیان تنها مالک اعیانی خواهند بود و هرگونه نقل و انتقال ملک همراه با عرصه خلاف قانون و باطل خواهد بود.
شرایط متقاضیان مشمول تسهیلات
متقاضیان باید فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند و پیش از آن از هیچ یک از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن؛ شامل زمین یا واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند، حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت در شهرهای محل تقاضا باشند و همچنین متاهل یا سرپرست خانوار باشند.
برای مهاجران شهرهای بزرگ این مدت به یک‌سال کاهش یافته است و برای کارمندان دولت که به استناد حکم دستگاه مربوط منتقل می‌شوند، سابقه سکونت ملاک عمل نخواهد بود.
اولویت نخست با کسانی است که درآمد ماهانه آنان کمتر از دو برابر حداقل حقوق موضوع قانون کار یا استخدام کشوری (کمتر از 400‌هزار تومان در سال 1386) باشد.
تشخیص فاقد مسکن بودن با تعاونی یا نهاد مربوط است و عدم استفاده از زمین و مسکن دولتی از طریق بانک اطلاعات زمین و مسکن استان و تسهیلات یارانه‌ای از طریق ستاد مرکزی سازمان ملی زمین و مسکن انجام می‌شود.
کارکنان فاقد مسکن و واجد شرایط هر یک از دستگاه‌های واگذارنده زمین در اولویت استفاده از اراضی مذکور قرار خواهند گرفت.
شرایط پرداخت تسهیلات ۱۴‌میلیون تومانی
ضوابط و شرایط پرداخت تسهیلات تا 5/1‌میلیون تومانی آماده‌سازی و 14‌میلیون تومانی احداث مسکن به این شرح است:
به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مسکن با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی در حالی از طریق تعاونی‌های تامین مسکن اقدام به پرداخت تسهیلات احداث مسکن در قالب حق بهره‌برداری از زمین اجاره ۹۹‌ساله می‌کند که متقاضیان دریافت تسهیلات باید در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن و یا گروه‌های حداقل ۳‌خانواری که از سوی سازمان ملی زمین و مسکن استان و یا از سوی بنیاد مسکن به بانک معرفی شوند تا بتوانند برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کنند.
بر اساس این گزارش، پرداخت تسهیلات در قالب تفاهم‌نامه منعقده میان سازمان ملی زمین و مسکن و بانک انجام می‌شود؛ بنابراین سقف تسهیلات پرداختی برای آماده‌سازی اراضی به ازای هر واحد مسکونی 15‌میلیون ریال خواهد بود.
سقف تسهیلات پرداخت برای مشارکت مدنی به ازای هر واحد مسکونی حداکثر تا ۸۰‌درصد هزینه ساخت به مبلغ ۱۴‌میلیون تومان خواهد بود.
نرخ سود، تابع نرخ سود تسهیلات بدون سپرده و حداکثر مدت بازپرداخت 15‌ساله است.
۳ خانواری‌ها مشمول طرح
بنابراین گزارش، در شهرهای با جمعیت کمتر از 100‌هزار نفر و در صورت عدم امکان تشکیل تعاونی، متقاضیان واجد شرایط در گروه‌های حداقل 3 خانواری، توسط سازمان ملی زمین و مسکن استان سازماندهی می‌شوند و مشمول طرح قرار می‌گیرند و در شهرهای زیر 12‌هزار نفر جمعیت، اراضی مورد نظر به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌واگذار و بنیاد مسکن موظف است، متقاضیان واجد شرایط در این شهرها را برای دریافت سقف فردی تسهیلات مسکن شهری، با هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن به بانک معرفی کند.
میانگین زیربنای مفید واحدهای مسکونی طرح مهر برای تخصیص یارانه، حداکثر ۷۵‌مترمربع تعیین می‌شود.
تسهیلات موضوع این دستورالعمل (بدون تعلق یارانه) به نسبت سطح زیر بنا شامل سایر کاربری‌های مورد نیاز در پروژه‌‌های انبوه (نظیر کاربری تجاری، آموزشی، فرهنگی و ...) نیز تعلق می‌گیرد.
زمین واگذار شده از سوی نهاد ذیربط، به عنوان وثیقه نزد بانک توثیق می‌شود و انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات احداث پروژه و پرداخت مراحل آن پس از پایان عملیات آماده‌سازی پروژه و پس از اجرای کامل فونداسیون صورت خواهد گرفت.
بنابراین گزارش، قیمت پایه هر‌مترمربع زیر بنا به میزان2‌میلیون ریال تعیین شده که این میزان برای واحدهایی که دارای کیفیت بالاتر یا با شیوه و فناوری‌های نو ساخته می‌شوند تا سقف 2‌میلیون و 400هزار ریال نیز قابل افزایش خواهد بود.