رکود خرید و فروش مسکن از یک سو و قیمت‌های نامتعارف مسکن از سوی دیگر موجب شده تا قیمت و تقاضا برای وام مسکن در بازار همچنان در سراشیبی قیمتی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رکود حاکم بر بازار مسکن موجب شده تا روند نزولی قیمت وام مسکن در بازار همچنان ادامه داشته باشد، این روند نزولی که از سه ماه گذشته آغاز شده تاکنون حدود یک میلیون تومان کاهش داشته است. بنابراین گزارش، کاهش قیمت وام مسکن در طی یک ماه گذشته به طور متوسط ۳۵۰‌هزار تومان تا ۴۰۰‌هزار تومان بوده است.
وام 18‌میلیونی مسکن در ماه گذشته 5/3‌میلیون تومان معامله می‌شد، اما این وام طی چند روز گذشته در بازار با داشتن تمام مدارک به خصوص گواهی اشتغال به کار حدود 3‌میلیون و 100‌هزار تومان معامله شد.
ارزش ۲۰۰هزار تومانی گواهی اشتغال به کار
فعالان بازار مسکن گواهی اشتغال به کار را یکی از شرایط مهم در اخذ سریع‌تر وام مسکن عنوان می‌کنند اگر چه قیمت آن را نیز خود تعیین کرده‌اند. آنها می‌افزایند: اگر متقاضی خرید وام مسکن گواهی اشتغال به کار داشته باشد می‌تواند وام 18‌میلیونی مسکن را 2‌میلیون و 950‌هزار تومان نیز خریداری کند اما اگر این گواهی را نداشته باشد باید 200‌هزار تومان ناقابل بپردازد تا هزینه این وام به 3‌میلیون و 100‌هزار تومان برسد.
گرانی و رکود دلیل کاهش قیمت وام
فعالان بازار در خصوص کاهش قیمت وام مسکن در بازار می‌گویند: رکود حاکم بر بازار مسکن موجب شده تا دیگر تقاضایی نیز برای اخذ وام مسکن وجود نداشته باشد. آنها می‌افزایند: کفاف ندادن وام مسکن برای تهیه مسکن مورد نظر نیز از دلایل دیگر نزول قیمت وام مسکن در بازار است.
البته با نزدیک شدن به فصل زمستان نیز قیمت وام مسکن باز هم کاهش خواهد یافت.
وام50‌ میلیونی 6 ‌میلیون تومان
وام ۵۰‌میلیونی مسکن نیز که از سوی بانک‌های خصوصی ارائه می‌شود، حق کمیسیون خوبی برای بنگاه‌های معاملات ملکی دارد. حق کمیسیون بنگاه‌های معاملات ملکی برای یک وام ۵۰‌میلیونی(بانک‌های خصوصی) ۱۰ تا ۱۲‌درصد کل وام است.
یعنی یک وام 50‌میلیونی برای متقاضی خرید وام 6‌میلیون تومان هزینه خواهد شد. اقساط یک وام 50‌میلیونی از بانک‌های خصوصی ماهانه یک‌میلیون تومان است.