جابه‌جایی کلیسای 660 تنی در آلمان
نیلوفر قدیری
گروه مسکن: این کلیسای ۷۵۰ ساله روی یک واگن باری حمل و به شهر ببونه در ۱۲ کیلومتری روستا منتقل می‌شود.

برای انجام عملیات انتقال ابتدا یک سازه متشکل از فلز و بتون زیر ساختمان ساخته شد و هزاران میله از دیوارهای ساختمان به درون بتون زیر آن فرو رفت تا سازه هنگام انتقال محکم باشد. با بلند کردن این ساختمان یک واگن باری چندین چرخه قرمز رنگ که مخصوص حمل بارهای سنگین است، در زیر این ساختمان جای گرفت.
در آلمان مهندسان ساختمانی، یک کلیسا به وزن ۶۶۰ تن را در مسیری به اندازه ۱۲ کیلومتر جابه‌جا کردند تا آن را از تخریب نجات دهند. روستایی که این کلیسا در آن واقع بود به دلیل گسترش معدن ذغال سنگ در آن منطقه در حال نابودی است.
در کتاب‌های مقدس مذاهب مختلف از قدرت خدا در جابه‌جایی کوه و دریا حرف‌های زیادی شنیده‌ایم. هفته گذشته مردم روستای هورستورف در نزدیکی شهر لایپزیک آلمان شاهد نمونه‌ای کوچک از این وعده الهی بودند. یک کلیسای کوچک در این روستا در عملیاتی گسترده و عجیب و با کمک گرفتن از تکنولوژی پیشرفته، از زمین بلند و جابه جا شد. این کلیسای 750 ساله روی یک واگن باری حمل شد و به شهر ببونه در 12 کیلومتری روستا منتقل شد. این عملیات از روز پنج‌شنبه گذشته شروع شد و اگر مراحل عملیات بر طبق برنامه پیش رود و مشکلی پیش نیاید، این کلیسا یک هفته دیگر به مقصد می‌رسد. این ساختمان 5/14‌متری که 9/8‌متر عرض دارد از دو ماه پیش به روی عموم بسته شد تا عملیات آماده‌سازی برای انتقال آن شروع شود. این عملیات نزدیک به دو ماه طول کشید تا سرانجام ساختمان برای انتقال آماده شد. برای انجام عملیات انتقال ابتدا یک سازه متشکل از فلز و بتون زیر ساختمان ساخته شد و هزاران میله از دیوارهای ساختمان به درون بتون زیر آن فرو رفت تا سازه هنگام انتقال محکم باشد. بالابرهای هیدرولیک این ساختمان 660 تنی را تا 6/1‌متر از زمین بلند کردند تا حمل‌ونقل آن آسان باشد. با بلند کردن این ساختمان یک واگن باری چندین چرخه قرمز رنگ که مخصوص حمل بارهای سنگین است در زیر این ساختمان جای گرفت.


این عملیات به این دلیل انجام شد که روستای محل این کلیسا قرار است به طور کامل نابود شود. معدن ذغال سنگ گسترده‌ای در این روستا در حال توسعه و پیشروی است که به اجبار کل خانه‌های آن را در بر می‌گیرد. این عملیات بسیار پرهزینه است و نزدیک به 3/4‌میلیون دلار هزینه داشته است. هزینه این عملیات را صاحبان و سرمایه‌گذاران معدن ذغال سنگ به عهده خواهند داشت. برای آسان کردن طی مسیر، این واگن باری که یک ساختمان را حمل می‌کند باید تمام طول راه از وسایل نقلیه خالی شود، به همین دلیل این مسیر بسیار به کندی طی می‌شود. بخش‌هایی از این مسیر حتی باید بازسازی و عریض شود تا امکان عبور این واگن باری فراهم شود. همچنین سیم کشی برق و تلفن این مسیر برای این یک هفته قطع شد تا امکان عبور این واگن باری فراهم شود، در حالی که این واگن به کندی طی مسیر می‌کند، حس‌گرهایی به صورت مداوم شرایط این ساختمان را هنگام طی مسیر بررسی می‌کند و مهندسان سازه‌ همراه واگن مدام مراقب هستند که این ساختمان بیشتر از دو درجه کج نشود. یکی از مهندسان ناظر این عملیات می‌گوید، این کار بسیار ظریف و دقیق و حساس است و میلیمتر هم در آن تاثیر دارد. به همین دلیل هر ثانیه باید کل شرایط را بررسی کرد و زیر نظر داشت.


برای یافتن مکان و مقصدی برای این کلیسا دشواری‌های زیادی وجود داشت و تعیین مقصد آن یک سال طول کشید. یکی از راه‌های پیشنهادی این بود که این کلیسا به صورتی کنار جاده‌ای و برای استفاده مسافران در راه قرار بگیرد، اما با مخالفت سران کلیسا، سرانجام تصمیم گرفته شد تا با انجام این عملیات سنگین و عجیب، این کلیسا به نزدیک‌ترین مکان مسکونی نزدیک این روستا منتقل شود. این روستا علاوه بر این کلیسا 50 خانوار دیگر هم داشت که آنها هم باید به سرعت مکانی برای زندگی و مهاجرت پیدا کنند.