برای احداث ۴۷هزار و ۷۰۰واحد مسکونی در استان کرمانشاه طی سال‌جاری هدف‌گذاری شده است. به گزارش ایسنا، مهندس عبدالمجید غفوری، استاندار کرمانشاه در مراسم تودیع و معارفه رییس‌سازمان مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه که با حضور وزیر مسکن و شهرسازی و جمعی از مسوولان استان برگزار شد، گفت: باید از فرصت پیش‌رو نهایت استفاده را برای رفع بخشی از مشکلات مسکن استان ببریم و این حرکت علاوه بر رفع مشکلات بخش مسکن، در ایجاد اشتغال استان نیز بسیار موثر است.

غفوری با اشاره به وجود یک‌هزار هکتار بافت فرسوده در شهر کرمانشاه، عنوان کرد: به واسطه جنگ تحمیلی و مهاجرت ساکنان شهرهای مرزی و برخی روستاییان، اکنون حاشیه‌های شهر کرمانشاه وضعیت نامناسبی دارد و باید با یک برنامه‌ریزی و حرکت اساسی به ساماندهی و توانمندسازی این حاشیه‌ها بپردازیم.

وی خواستار نظارت بیشتر مسکن و شهرسازی،‌سازمان نظام مهندسی و شهرداری بر ساخت‌و‌سازها و رعایت اصول فنی و مهندسی شد.

غفوری با اعلام این که روند ساخت‌و‌ساز ساختمان‌های اداری استان در گذشته روند مطلوبی نداشته است، گفت: در این زمینه نیز حرکت‌های مطلوبی شروع شده است و امیدواریم ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم مهندس سعید مرادی به عنوان رییس جدید‌سازمان مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه معرفی و از خدمات دکتر ابوالفضل مشکینی، رییس اسبق این‌سازمان قدردانی شد.

استاندار کرمانشاه در ادامه مراسم با بیان این که‌سازمان مسکن و شهرسازی از ادارات پایه‌ای استان است، گفت: دکتر مشکینی در زمان تصدی خود منشا خدمات ارزشمندی در بخش مسکن استان بود و طی مدت یک سال حضور ایشان برنامه‌ریزی‌های خوبی در این بخش شکل گرفت. غفوری گفت: اکنون بستر نسبتا آماده‌ای در‌سازمان مسکن و شهرسازی استان فراهم است و انتظار می‌رود مهندس مرادی با اشراف کاملی که به این بخش دارد حرکت‌های مثبت آغاز شده را ادامه دهد تا شاهد موفقیت‌های بیشتری در این بخش باشیم.

احداث بزرگ‌ترین شهرک مسکونی کارگری کشور

کلنگ احداث شهرک مسکونی کارگری تلاش کرمانشاه به عنوان بزرگ‌ترین شهرک مسکونی کارگری کشور، با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، معاون وزیر کار و امور اجتماعی و جمعی از مسوولان استانی به زمین زده شد.

به گزارش ایسنا، این شهرک در زمینی به مساحت ۳۳ هکتار احداث می شود و با بهره برداری از آن حدود ۳۰۰۰ نفر از کارگران فاقد مسکن کرمانشاه خانه‌دار خواهند شد.

مهندس علی اکبر طاهایی، معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی، در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی این شهرک در جمع خبرنگاران، گفت: از ابتدای دولت نهم یکی از دغدغه‌های اساسی رییس‌جمهور و وزیر کار پوشش آن بخشی از جنبه رفاهی جامعه کارگری بود که بیشترین سهم را در سبد هزینه زندگی آنها دارد. طاهایی با بیان این‌که برای قشر کارگر هیچ قدمی موثرتر از بسترسازی به منظور صاحب خانه شدن آنها نیست، عنوان کرد: در این راستا دولت نهم در ادامه مساعی و تلاش دولت‌های گذشته کار ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار‌داد که آن واگذاری زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله به اقشار کم‌درآمد بود.

وی با اشاره به تصویب تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶، گفت: از زمان ابلاغ این آیین‌نامه، تفاهمنامه‌ای بین وزارتخانه‌های کار و مسکن منعقد و مقرر شد کارگران شناسایی و در قالب تعاونی‌های موجود یا تعاونی‌های جدید ساماندهی شوند و اتحادیه‌ها شکل بگیرد.

وی سهمیه در نظر گرفته شده برای مرحله اول این تفاهمنامه را احداث ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی اعلام کرد. طاهایی گفت: تاکنون نزدیک به ۳۰۰‌هزار نفر کارگر شناسایی شده به ادارات کل تعاون استان‌ها معرفی شده‌اند.

وی با بیان این‌که شهرک مسکونی کارگری تلاش کرمانشاه بزرگ‌ترین شهرک مسکونی کارگری کشور است، عنوان کرد: امیدواریم این شهرک الگویی برای تعاونی‌های کارگری سراسر کشور باشد. مهندس محمد جواد فلسفی، رییس‌سازمان کار و امور اجتماعی استان کرمانشاه، نیز درباره این شهرک کارگری، گفت: این شهرک در زمینی به وسعت ۳۳ هکتار احداث می‌شود و حدود ۳۰۰۰ نفر از کارگران فاقد مسکن کرمانشاه را پوشش می‌دهد. فلسفی با بیان این‌که قرارداد آماده‌سازی این پروژه با مبلغ ۵۰میلیارد ریال با قرارگاه رمضان امضا شده، زمان اجرای آماده‌سازی براساس این قرارداد را دوسال ذکر کرد و گفت: قرارداد آماده‌سازی شامل تمام بخش‌ها از جمله فاضلاب، برق، آسفالت، ساخت اماکن آموزشی و... است. فلسفی گفت: در تلاش هستیم کار ساخت واحدها را نیز همزمان با آماده‌سازی شروع کنیم و امیدواریم ظرف سه تا چهار ماه آینده قرارداد ساخت واحدها را هم ببندیم.

وی پیش‌بینی کرد این پروژه تا چهار سال آینده به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

فلسفی با بیان این‌که کار ثبت نام از کارگران فاقد مسکن را از حدود ۵/۱ماه پیش شروع کرده‌ایم، گفت: پیش‌بینی ما این است که تا پایان مرحله ثبت‌نام حدود ۷‌هزار نفر از کارگران ثبت‌نام کنند و پس از پالایش ۳ تا ۴‌هزار نفر واجد شرایط باشند. وی افزود: به نظر می‌رسد این شهرک حدود ۸۰‌درصد کارگران فاقد مسکن شهر کرمانشاه را پوشش دهد. فلسفی واحدهای احداث شده در این شهرک را به صورت اجاره ۹۹ ساله ذکر کرد و گفت: در مرحله آماده‌سازی یک‌میلیون تومان و برای ساخت هر واحد ۱۴‌میلیون تومان تسهیلات بانکی اعطا می‌شود.