انبوه‌سازی در کشور 116درصد رشد کرد
گروه مسکن- فرید قدیری: در بهار امسال شهرداری‌های مناطق شهری کشور برای احداث 47هزار و 991 واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر کردند که نسبت به دوره مشابه سال قبل 31/1درصد افزایش نشان می‌دهد.

نکته جالب در فعالیت‌های ساختمانی در کشور در سال‌جاری، تلاش سازندگان ساختمانی برای کاهش قیمت تمام شده ساخت است.
آمارهای بانک مرکزی حاکی است تعداد ساختمان‌های 5 طبقه و بیشتر که در بهار سال‌جاری برای آنها پروانه صادر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل 116/3درصد رشد داشته است. در شهر تهران نیز این رقم بیش از 130درصد افزایش داشته است. رشد تعداد ساختمان‌های بالای 5 طبقه نشان می‌دهد، اولا ساختمان‌سازی در سال 86 نسبت به سال 85 تخصصی‌تر شده (زیرا مردم عادی اغلب ساختمان‌های کمتر از 5 طبقه احداث می‌کنند) ثانیا انبوه‌سازی نسبت به سال گذشته رونق بیشتری یافته است.
نکته جالب‌تر آنکه به‌رغم اینکه انبوه‌سازی در سال ۸۶ در مقایسه با سال گذشته رونق گرفته، اما در بهار ۸۶ حجم قابل‌توجهی از پروانه‌های ساختمانی برای ساختمان‌های دو طبقه صادر شده است.
به بیان ساده‌تر در بهار امسال نسبت به سه ماه اول سال58 انبوه‌سازی رشد داشته اما بیشترین سهم در شروع فعالیت‌های ساختمانی به ساختمان‌های دوطبقه اختصاص داشته است.
افزایش ۵/۱ برابری ساخت و ساز در شهرهای بزرگ
حجم صدور پروانه ساختمانی در شهرهای بزرگ در بهار امسال 5/1 برابر افزایش پیدا کرد.
در سه ماه اول امسال ۱۲هزار و ۴۱۹ فقره پروانه ساختمانی برای احداث در مجموع ۶هزار و ۹۲۵ متر مربع زیر بنا در ۱۷ شهر بزرگ کشور صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲درصد افزایش یافته است.
بررسی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های شهرهای بزرگ و سطح کل زیربنای طبقات نشان می‌دهد، در بهار امسال اهواز در بین 17 شهر بزرگ مقام اول صدور بیشترین تعداد پروانه ساختمانی را دارد؛ به طوری که در این شهر یک هزار و 534 فقره پروانه ساختمانی صادر شد که نسبت به بهار 85 معادل 125/3درصد رشد داشته است. البته در مقایسه 17 شهر بزرگ، تهران مورد مقایسه قرار نگرفته است.
در سه ماه اول سال‌جاری در کل مناطق شهری از کل تعداد ساختمان‌هایی که برای احداث آنها پروانه صادر شده است، ۹هزار و ۱۱۷ دستگاه یک طبقه، ۱۴هزار و ۲۱۷ دستگاه دو طبقه، ۹هزار و ۲۶۸ دستگاه سه طبقه، ۷هزار و ۴۵۷ دستگاه چهار طبقه و ۷هزار و ۹۳۲ دستگاه پنج طبقه و بیشتر بوده است که نسبت به سه ماه اول سال ۸۵، تعداد ساختمان‌های یک طبقه ۵/۹درصد، دو طبقه ۹/۱۲درصد، سه طبقه ۳/۲۵درصد، چهار طبقه ۴/۶۱درصد و پنج طبقه و بیشتر ۳/۱۱۶درصد افزایش داشته است.
از کل تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده 91 درصد به ساختمان‌های یک‌طبقه، 29/6درصد به بناهای دوطبقه، 19/3درصد به ساختمان‌های سه طبقه، 15/5درصد به بناهای چهارطبقه و 16/5درصد به ساختمان‌های پنج‌طبقه و بیشتر اختصاص داشته است.
در بهار امسال از کل تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره از شهرهای بزرگ یک‌هزار و ۶۷۵فقره به ساختمان‌های یک‌طبقه، ۳هزار و ۳۰۱فقره به بناهای دوطبقه، ۲هزار و ۳۸۲فقره به ساختمان‌های سه‌طبقه، ۲هزار و ۲۱۶فقره به بناهای چهارطبقه و ۲هزار و ۹۳۵فقره به ساختمان‌های پنج‌طبقه و بیشتر اختصاص داشته که در مقایسه با سه ماه اول ۸۵ بیشترین رشد را در تعداد ساختمان‌های پنج‌طبقه و بیشتر (۱۰۱/۷درصد رشد)داشته است.