معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس گفت: بر اثر بلایای طبیعی در۱۰ سال گذشته، ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی در این استان خسارت دیده‌اند. مهندس مهدی امین، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در استان فارس با قرار گرفتن روی کمربند زلزله و با توجه به وسعت زیاد در ۱۰ سال گذشته بر اثر ۶۰ مورد حادثه طبیعی، ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی خسارت دیده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون و با اعتبارات ویژه ۷۰‌هزار واحد مسکونی در این استان بازسازی شده‌اند، خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ طرح ویژه مقاوم‌سازی مسکن روستایی با توجه به حوادثی که در کشور رخ می‌دهد، مطرح شد که سالانه ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی در کشور بازسازی شود.

وی گفت: سهم استان فارس برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی در سال ۸۴ با اعتباری بالغ بر ۴۵۰‌میلیارد ریال، ۹‌هزار واحد مسکونی تعیین شد که از ابتدای سال ۸۵ این طرح آغاز شده و تا این زمان به ۹۵‌درصد متقاضیان، تسهیلات مربوط پرداخت شده و بازسازی صورت گرفته است.

امین خاطرنشان کرد: در ادامه سال ۸۵ نیز مقاوم‌سازی ۱۲‌هزار واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر ۶۸۴‌میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت که عملیات آن از اردیبهشت ماه ۸۶ آغاز شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس با اشاره به سفر رییس جمهوری به این استان گفت: بر اساس مصوبه هیات‌دولت سهمیه استان فارس در سال‌جاری نیز ۲۰‌هزار واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد ریال درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۹‌هزار واحد مسکونی در سطح استان تحت پوشش بیمه قرار دارند، گفت: توزیع عادلانه اعتبارات بانکی بخش مسکن در روستاها، توزیع عادلانه یارانه‌های دولتی در روستاها، بهره‌گیری از تکنولوژی در ساخت مسکن روستایی، ایجاد اشتغال برای استادکاران و کارگران ساختمانی روستایی و احداث مسکن مقاوم و بادوام و تلاش برای حفظ هویت معماری بومی روستایی، مهم‌ترین اهداف طرح مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی است.

امین گفت: با اجرای این طرح، مسکن متناسب با نیاز روستاییان تامین می‌شود و سیمای روستاها از نظر زیباشناسی تغییر خواهد کرد و فضای روستاها از محیطی غیربهداشتی به محیطی بهداشتی تبدیل می شود که هم‌اکنون آواربرداری از مناطق قدیمی و بناهای خشتی در روستاها در حال انجام است.

وی درباره چگونگی نظارت برعملیات ساخت‌و‌ساز و نیز مقاوم‌سازی بناهای روستایی گفت: بنیاد مسکن فارس از سال ۷۶ با حضور ۵۰ نفر ناظر، سیستم نظام فنی روستایی را ایجاد کرده است که هم اکنون ۹۰۸ نفر ناظر روستایی مشغول به کار هستند که اغلب آنها از افراد بومی ساکن روستاها بوده و آموزش‌های لازم را نیز دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: ناظران موظفند پس از عقد قرارداد با روستاییان، از شروع کار پی کنی، اجرای سازه و سقف، به بنیاد مسکن گزارش کار ارائه دهند. بنیاد مسکن نیز بر اساس پیشرفت فیزیکی وام به متقاضیان پرداخت می‌کند.