با تشکر از ضمیمه بازار مسکن و عمران می‌خواستم در مورد یکی از مشکلات مردم در زمینه خرید خانه، صحبتی کرده باشم. تقریبا سه سال است مبلغ وام مسکن همان ۱۸میلیون ثابت مانده است و ما با این سرمایه‌ای که در بانک گذاشته‌ایم، هنوز هم سه سال است که نتوانسته‌ایم خانه‌ای خریداری کنیم؛ چرا که ارزش این وام نسبت به نرخ تورم هر روز کاهش پیدا می‌کند و این ۱۸میلیون تومان واقعا مبلغی نیست که بتوان با آن خانه‌ای خریداری کرد؛ چرا که نرخ تورم هر روز رو به رشد است و قیمت زمین و ملک هم هر روز در ترقی است.

از مسوولان محترم تقاضامندیم مبلغ این وام را بیشتر کنند و از این مساله نترسند که اگر مبلغ وام زیاد شود، قیمت خانه و ملک افزایش پیدا می‌کند.

قیمت خانه را در اکثر مواقع سرمایه‌گذار بالا می‌برد؛ مثلا انبوه‌سازانی که از دولت وام ساخت می‌گیرند و هنگام فروش، خانه را تقریبا به دو برابر مبلغ تمام شده می‌فروشند یا اینکه خانه را نگه می‌دارند و منتظر فرصت مناسب برای فروش می‌مانند.

در این بازار آشفته مسکن تنها راه نجات مردم افزایش قیمت وام مسکن است و یا حداقل اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند، بانک‌ها را موظف کنند به جای وام مسکن، وام‌های دیگر پرداخت کنند تا حداقل سرمایه مردم آزاد شود و این حجم وسیع سرمایه از سمت مسکن به بخش‌‌های دیگر سرریز شود؛ در این صورت شاید برخی از انبوه‌سازان هم در اثر کمبود تقاضا مجبور شوند خانه‌هایشان را با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند.

جلال‌وند- تهران