وزیر مسکن و شهرسازی کشورمان در دیدار وزیر مسکن جمهوری عربی سوریه بر گسترش همکاری‌های مشترک دو کشور در بخش مسکن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی ایران در دیدار رسمی ‌با حمود الحسین، وزیر مسکن جمهوری عربی سوریه در تهران گفت: توانمندی‌های مناسبی بین سوریه و ایران در بخش مسکن وجود دارد که با استفاده از پتانسیل‌های دو کشور می‌توان امر ساخت‌و‌ساز در کشورهای ثالث را انجام دهیم، ضمن آنکه این دیدار می‌تواند نواقص موجود در بخش مسکن میان دو کشور را مرتفع کند. وی خاطرنشان کرد: دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی ایران استفاده از ساخت‌و‌ساز صنعتی است که اجرای این امر در برج تهران مشاهده می‌شود. سعیدی‌کیا اظهار کرد: دولت در بخش مسکن امر نظارت، هدایت و سیاست‌گذاری را بر عهده دارد، ضمن آنکه کار اجرایی ساخت‌و‌ساز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و اموری هم که در حال حاضر در اختیار برخی از شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های متعلق به شهرداری‌ها است، طبق فرمان مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس باید به تدریج واگذار شود. در ادامه این مراسم وزیر مسکن جمهوری عربی سوریه با اشاره به پیشرفت ایران در زمینه مسکن، بیان کرد: هر پیشرفت و توسعه‌ای در ایران در بخش مسکن به منزله ایجاد تحول در کشور سوریه است که امیدواریم دو کشور مبادلات و تجربه‌های کارشناسی موفقی را با یکدیگر برقرار کنند. حمود الحسین با بیان آنکه مذاکرات در راستای منافع دو کشور صورت خواهد گرفت، افزود: اراده رهبران دو کشور در توسعه همه جانبه خواهد بود.
وزیر مسکن جمهوری عربی سوریه با اشاره به تامین مسکن جوانان کشور سوریه، بیان کرد: تامین مسکن برای جوانان در این کشور با یارانه دولتی انجام می‌شود به طوری که با حمایت مالی ساخت‌و‌ساز مسکن توسط دولت، واحدهای مسکونی یارانه‌دار به صورت اقساط درازمدت در اختیار آنها قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: برهمین اساس، مایلیم در این زمینه از تجربه‌های کشور ایران درخصوص اقدامات انجام شده برای خانه‌دار کردن طبقات کم درآمد استفاده کنیم.
ساخت‌و‌ساز در صورت تقاضا
وزیر مسکن و شهرسازی درحاشیه دیدار رسمی‌با وزیر مسکن جمهوری عربی سوریه در جمع خبرنگاران با اشاره به کم‌رونق بودن ساخت و سازدرسوریه، اظهار کرد: سوریه بازار مناسبی برای شرکت‌های ساختمانی ایران است که در صورت تقاضای این کشور کار ساخت‌و‌ساز در این کشور از سال آینده آغاز خواهد شد.
محمد سعیدی‌کیا با اشاره به وجود نقیصه در روند نظارت بر امر ساخت‌و‌ساز، بیان کرد: با تصویب لایحه تضمین مسوولیت و کیفیت ساخت‌و‌ساز و نیز با اجرای یادداشت تفاهم همکاری با شرکت بیمه و نظام مهندسی در این خصوص به زودی نواقص موجود در این بخش مرتفع خواهد شد.
این در حالی است که در حال حاضر، رابطه میان مالک و مهندسان ناظر به لحاظ مالی قطع شده است.
وی با اشاره به انجام تبادلات اقتصادی ایران با سوریه، بیان کرد: در قراردادهای مشترک میان ایران و سوریه دراین کشور کارخانه سیمان و کارخانه‌های تولیدات ایران خودرو و سایپا ساخته شده و شرکت‌های ایرانی در سوریه اقدامات اجرایی در زمینه‌های مختلفی انجام می‌دهند، این در حالی است که تعاملات میان دو کشور در بخش مسکن ضعیف است.
وی با اشاره به توسعه روابط دربخش مسکن با کشورعربی سوریه، بیان کرد: کشور سوریه متمایل به تاسیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن است که در این زمینه از تجربه‌های ایران بهره‌مند خواهد شد. وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بخش‌خصوصی توان ساخت مسکن در داخل و خارج کشور را دارد، افزود: بخش خصوصی توان ساخت 5 تا 20‌هزار واحد مسکونی را در سایر کشور‌ها دارد؛ به نحوی که هم اکنون در کشور ونزوئلا در تفاهم‌نامه‌ای بالغ بر 20 تا 30‌هزار واحد مسکونی توسط شرکت‌های خصوصی ایرانی ساخته می‌شود که این میزان در قبال ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی در داخل عدد ناچیزی است. وی در پایان از اجرای تدریجی تصویب لایحه تضمین مسوولیت و کیفیت ساخت‌و‌ساز خبر داد.