صنعت ساختمان همواره در انتظار دریافت سفارش است

مدیرعامل یک شرکت مهندسی مشاور معتقد است‌: یکی از ضعف‌های اساسی در بخش صنعت ساختمان کشور این است که برخلاف بخش خودروسازی ،همیشه در انتظار دریافت سفارش است. به گزارش ایرنا، شهریار یقینی در نشست کمیته طراحی مسکن «شورای راهبردی توسعه فناوری نوین ساخت» بنیاد مسکن در تهران اظهار کرد: شرکت‌های پیمانکاری همواره در انتظار دریافت سفارش کار هستند و این امر سبب اتلاف منابع و امکانات می‌شود‌.

وی در ادامه گفت‌: ساخت‌و‌ساز برنامه‌ای در کشور مانع از رسوب توانمندی‌ها و قابلیت‌ها در این بخش خواهد شد و برنامه‌ریز‌ها باید پس از شناخت بازار صورت گیرد‌.

یقینی تاکید کرد‌: کنار هم قراردادن همه عوامل برای اینکه به ساخت‌وساز منجر شود، به منزله ضعف کشور در این بخش محسوب می‌شود‌، زیرا امروز کارکرد بازار، روابط کار را مشخص می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که شرکت‌ها برای دریافت سفارش در انتظار به سر می‌برند، این مهم بر قیمت کار و کیفیت آن تاثیرگذار است.

یقینی مساله ساخت‌وساز صنعتی را با اهمیت خواند و گفت‌: سرعت در اجرا، کاهش میزان مصرف مصالح ساختمانی و صرفه‌جویی در زمان از ویژگی‌های ساخت‌وساز صنعتی در مقایسه با شیوه سنتی محسوب می‌شود و در این برنامه باید جایگاه معماران مشخص شود‌.

وزارت مسکن و شهرسازی برنامه ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی را در سال‌جاری برنامه‌ریزی کرده‌، اما از این رقم سهم ساخت‌وساز صنعتی هنوز مشخص نیست.

در عین حال، واگذاری زمین به استعداد احداث ۵/۱میلیون واحد مسکونی نیز از دیگر برنامه‌های سال جاری وزارت مسکن است که بعید به نظر می‌رسد در این ارتباط سهم چندانی به ساخت‌وساز صنعتی داده شود‌.

یقینی از چگونگی برنامه‌ریزی برای ساخت‌وساز به روش فلزی یا بتنی به عنوان مساله حائز اهمیت یاد کرد و گفت‌: مجموعه‌های چند‌ طبقه باید براساس نوع نیاز و کاربری طراحی شوند و معماران براساس شناخت نسبت به سیستم عمل کنند‌.