گویدو مانتگا، وزیر دارایی برزیل در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن گفت که صندوق بین‌المللی پول اهمیتی به بحران مسکن و اعتبار در آمریکا نداده، در حالی که این بحران به اقتصاد سایر کشورهای جهان آسیب جدی رسانده است. وی گفت: کشورهایی که برای نظام‌های مالی، استاندارد و کدهای نمونه داشتند خود با تزلزل مالی جدی روبه‌رو شده و اقتصاد جهان را به مخاطره انداخته‌اند.

میلیون‌ها آمریکایی به دلیل مشکلات گسترده مالی، در ماه‌های اخیر نتوانستند اقساط وام‌های مسکن خود را پرداخت کنند و این موضوع باعث حراج شماری زیادی از خانه‌های آنان شد. این موضوع به نوبه خود اقتصاد آمریکا و دیگر کشورها را ملتهب و دچار بحران کرد.

این بحران به گونه‌ای بود که دولت‌ها ناچار شدند با مداخله در بازار، میلیاردها دلار برای جلوگیری از بحران رو به گسترش مالی، به بازار تزریق کنند.وزیر دارایی برزیل تصریح کرد که آمریکا مرکز این بحران است که خود بزرگ‌ترین سهامدار صندوق بین‌المللی پول است.

مانتگا گفت: صندوق بین‌الملل پول کمترین اقدام عملی را در ارتباط با این بحران داشته و در توصیه‌های خود به شدت محتاط بوده است. صندوق این احتیاط را توجیه کرده و علت آن را غیرقابل منتظره بودن ماهیت این مشکلات دانسته است. وزیر دارایی برزیل اظهار کرد: به نظر می‌رسد که صندوق بین‌المللی پول قابلیت مقابله با چنین بحرانی را ندارد.