وزارت مسکن از  سازمان نظام مهندسی بهبود وضعیت ساخت‌وساز را انتظار دارد

گروه مسکن- سمیه فراهانی: بهبود وضعیت ساخت‌وساز منوط به ایجاد شخصیت و هویت مشترک سازمان نظام مهندسی، شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی است. محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم اعطای اعتبارنامه اعضای چهارمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و قدردانی از اعضای سومین دوره این شورا با بیان این مطلب گفت: دولت سیاست‌گذار، برنامه‌ریز، هدایت کننده و ناظر بر اجرای آیین‌نامه اجرایی تبصره ۶ است که کلیت آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مردم رسیده است.

وی برنامه‌های دولت را در جهت افزایش میزان واحدهای مسکونی دانست و گفت: وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان بخشی از دولت در کنار شهرداری و سازمان نظام مهندسی قرار دارد.

وی وظیفه شهرداری‌ها را نظارت بر ساخت‌وساز واحدهای مسکونی مطابق با قوانین شهرها دانست و گفت: سازمان نظام مهندسی به عنوان ناظر بر روند ساخت‌وساز نظارت می‌کند.

سعیدی‌کیا با اشاره به برنامه‌ دولت در ساخت یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی افزود: در سال ۸۵ وزارت مسکن و شهرسازی موظف به ارائه برنامه‌های مختلف در افزایش تعداد واحدهای مسکونی شد که نتیجه آن آیین‌نامه اجرایی تبصره ۶ با تصویب جزییات آن در مجلس به عنوان قانون در سال‌های آتی لازم‌الاجرا می‌شود.

وی با اشاره به ساخت‌ واحدهای مسکونی توسط مالکان و انبوه‌سازان گفت: علاوه بر ساخت ۵/۱ میلیون واحد مسکونی از طریق واگذاری زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله به تعاونی‌ها، ساخت ۵/ ۱ میلیون واحد مسکونی مورد هدف در سال جاری شامل ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی، ساخت حدود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر با دریافت تسهیلات دولتی و ساخت سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی و مردم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال وزارت مسکن و شهرسازی برای حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی از ۵/۱میلیون واحد مسکونی مورد هدف دولت در بخش مسکن شرایط واگذاری زمین را فراهم می کند، افزود: بنابراین در سال جاری شرایط ساخت بالغ بر۳‌میلیون واحد مسکونی در سطح کشور فراهم خواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به پرداخت ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن به منظور اجرای برنامه‌های تولید مسکن در سال جاری اظهار داشت: با دستور رییس‌جمهور مبلغ ۲‌هزار میلیارد تومان به ساخت مسکن روستایی اختصاص یافت که با احتساب این رقم، تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری به ۱۲‌هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته وی، وزارت مسکن‌و‌شهرسازی از سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان انتظار بهبود وضعیت ساخت‌و‌ساز کشور را دارد.

همچنین در این مراسم، معاون وزیر مسکن در امور ساختمان و مسکن گفت: در این دوره از انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان که دوم تیر ۸۶ با ۱۲۴ کاندیدا در تهران برگزار شد، ۳۷۸‌نفر با مشارکت ۹۲‌درصدی در این انتخابات شرکت کرده بودند و جمعا ۶۴‌نفر از طرف هیات عمومی‌ مشخص شدند و رسما به وزارت مسکن‌و‌شهر‌سازی معرفی شدند تا این وزارتخانه به حکم قانون از بین این تعداد ۳۲‌نفر را انتخاب کند.

منوچهر خواجه‌دلویی افزود: طبق قانون هر سه سال یک بار، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی براساس فرآیندی که در قانون و آیین‌نامه اجرایی مشخص شده است، انتخاب می‌شوند.

وی افزود: براین اساس ۳۲‌ نفر از بین ۶۴‌ نفر انتخاب شدند که در این مراسم اعتبارنامه خود را دریافت می‌کنند که امیدواریم بتوانند طی این سه سال از فعالیت خود در شورا در جهت اعتلای جامعه مهندسی کشور و ارتقای کیفیت ساخت‌و‌ساز و خدمت به مردم، قدم بردارند.

خواجه دلویی با اشاره به اینکه این سه سال پیش‌رو، بسیار پر کار و سنگین است، گفت: حجم ساخت‌و‌ساز براساس برنامه‌های مصوب شده رو به گسترش و افزایش است و برنامه سنگینی در سطح شهر‌ها و روستا‌ها در قالب ساخت‌و‌ساز شروع شده است، همچنین هرچه بگذرد میزان توقعات به طور طبیعی از حوزه مهندسی کشور بیشتر می‌شود؛ بنابراین، این مسائل سبب می‌شود وظیفه همه ما سنگین‌تر شود.

معاون وزیر مسکن ادامه داد: ابزار‌های تعریف شده مانند بیمه کیفیت، شرکت‌های بازرسی، آموزش مهارت کارگران و سایر ابزار‌های دیگر نوید‌دهنده در این حوزه هستند و باید تلاش بیشتری در توسعه این بخش داشت؛ چراکه به زحمات اعضای نظام مهندسی، سراسر کشور و به ویژه اعضای چهارمین دوره شورای مرکزی بسیار امید بسته شده است.

گفتنی است در این مراسم، اعضای چهارمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان اعتبارنامه خود را دریافت کردند.