از هم‌اکنون به فکر مترو در شهرهای جدید باشیم

فرید قدیری

«سهم شهرهای جدید اطراف تهران از توسعه حمل‌ونقل عمومی چه‌قدر است؟»

این سوالی است که ساکنان شهرهای جدید، حق خود می‌دانند تا درباره آن از دولت بپرسند.

از امروز نه تنها ساکنان شهرهای جدید اطراف تهران، بلکه مهمانان جدیدی که دولت آنها را به شرط خانه‌دار شدن به شهرهای جدید دعوت کرده است نیز به جمع پرسش‌کنندگان سوال فوق اضافه شده‌اند.

دو روز پیش گزارش مبسوطی درباره سیاست احداث شهرهای جدید در صفحه ۱۵ چاپ شد که در آن مجموعه ابزارهای لازم برای توسعه این شهرها معرفی شده بود.

توسعه حمل‌ونقل عمومی، بدون شک اصلی‌ترین پیش‌نیاز برای توسعه شهرهای جدید است.

روز گذشته به صورت رسمی واگذاری زمین‌های ۹۹ساله به تعاونی‌های مسکن در شهرهای جدید آغاز شد.

از امروز اعضای تعاونی‌های مسکن در تهران برای رویت زمین مربوط به شهرهایی که زمین در آنجا تحویلشان شده است، خواهند آمد. از همین امروز رفت و آمد به این شهرها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

اگر در این شرایط صاحبان زمین‌های اجاره ۹۹ساله به هر دلیلی از محلی که قرار است در آینده نزدیک (حداکثر یکسال آینده) در آنجا ساکن باشند، دلسرد شوند؛ سیاست‌های دولت در زمینه مسکن در کلان‌شهری همچون تهران با شکست روبه‌رو خواهد شد که این شکست در تهران به عنوان شهر پیشتاز نیز تاثیراتش را بر سایر کلان‌شهرها خواهد

گذاشت.

برنامه دولت در بخش مسکن در تهران، خروج جمعیت بدون خانه به سمت شهرهای جدید است. شاید مهم‌ترین هدف این برنامه رونق دادن به شهرهای جدید باشد. بخشی از ساکنین تهران قرار است زندگی شبانه‌ خود را حداقل ۴۰ کیلومتر خارج از تهران جایی که روزها در آن شاغل هستند، بگذرانند.

در چنین شرایطی تسهیل حمل‌و‌نقل حد واصل شهرهای جدید و تهران ضروری‌ترین ابزار برای جذب جمعیت در این شهرها است.

فرصت برای مترو

مترو در بین سایر وسایل نقلیه به مراتب مزیت دارد. ظرفیت بالای جابه‌جایی مسافر، امنیت در حرکت، جابه‌جایی براساس زمان‌بندی، نبود مسائلی همچون ترافیک و شلوغی مسیر تردد و هزینه فوق‌العاده ناچیز برای مسافر از جمله مزیت‌های مترو در مقایسه با سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی است.

متاسفانه شهرهای جدید در تهران فعلا از این وسیله نقلیه بی‌بهره‌اند.

اما فرصت برای راه‌اندازی مترو در این شهرها فراهم است. خوشبختانه مجلس به تازگی مصوباتی را گذرانده که در صورت تصویب نهایی قرار است، سهم مترو از حمل‌ونقل عمومی در تهران افزایش یابد.

اگر دولت تلاش کند اعتبار مورد نیاز شرکت مترو در بخش احداث مسیر اتصال به شهرهای جدید هر چه زودتر تامین شود، می‌توان امیدوار بود در آینده‌ای نزدیک در شهرهای اطراف تهران شاهد حل معضل حمل‌ونقل عمومی باشیم.