وزیر مسکن نگران کمبود سیمان است
گروه مسکن- وزیر مسکن و شهرسازی که اکنون با واگذاری بیش از 400هزار قطعه زمین به تعاونی‌های مسکن خود را در انجام 30درصد از برنامه‌های پیش‌بینی شده دولت در سال‌جاری موفق می‌داند، به تازگی از نگرانی سخن گفته که اگر سایر وزرای اقتصادی در جهت رفع آن تلاش نکنند، ادامه تحقق اهداف دولت در بخش مسکن انجام‌ناپذیر خواهد شد.

وزیر مسکن نگران کمبود سیمان است. هرچند قرار است در صورت کمبود سیمان، با منابع مالی پیش‌بینی شده، واردات صورت گیرد؛ اما گویا تجربه ناموفق واردات این محصول پرمصرف ساختمانی در سال‌های گذشته، آرامش‌خاطر وزیر مسکن را چندان به این سیاست جلب نمی‌کند.
تعاونی‌های مسکن از حدود دو ماه پیش شروع به دریافت زمین از دولت کرده‌اند و در حدود سه الی چهار ماه آینده اقدام به ساخت‌‌وساز خواهند کرد.
دولت در این مرحله و با پشت‌سر گذاشتن واگذاری زمین، اکنون باید به فکر تامین به موقع و ارزان مصالح ساختمانی باشد.
گروه مسکن - سمیه فراهانی: تا پایان سال جاری 25هزار هکتار زمین در قالب زمین‌های 99ساله به تعاونی‌های سراسر کشور واگذار می‌شود.
به گزارش دنیای اقتصاد وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی اراضی طرح ۹۹ساله در شهرهای جدید با بیان این مطلب گفت: تاکنون به استعداد ساخت حدود ۵۰۰هزار واحد مسکونی زمین واگذار شده است.
وی افزود: پرداخت وام 14میلیون تومانی از نیمه دوم آبان‌ماه آغاز می‌شود.
به گفته سعیدی‌کیا، آیین‌نامه اجرایی تبصره ۶ از نظر قانونی بدون مشکل است و در صورت عدم‌اجرا تمام اشکالات آن از سوی مسوولان و کم‌کاری آنها است.
سعید‌ی‌کیا با اشاره به میزان 10هزار میلیارد تومانی وام مسکن گفت: برنامه‌های آتی دولت تامین مسکن روستایی، زمین اجاره‌ای و ترمیم بافت‌های فرسوده است.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح دولت زمین و وام را تامین کرده و باید به فکر اجرای آن باشیم. یکی از مسائل مهم اجرای این طرح تامین مصالح است و مشکل عمده ما در تهیه آهن‌آلات و سیمان است که سیمان بخش سخت این موضوع را تشکیل می‌دهد که دولت تمهیدات لازم را نیز اندیشیده است.
سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: هر ماه حدود 150‌هزار واحد به این تعداد اضافه خواهد شد و امیدواریم با تعاملی که در دولت و تعاونی‌ها به وجود آمده بتوانیم از عهده اجرای این طرح برآییم.
سعیدی‌کیا تصریح کرد: براساس آمار سازمان آمار در سال ۸۵، ۵/۱۷‌میلیون خانوار شهری و روستایی و در حدود ۱۶‌میلیون خانه نیز در کشور می‌باشد؛ این یعنی بالفعل ۵/۱‌میلیون خانه در کشور کم داریم.
وی یادآور شد: 67‌درصد خانه ملکی در کشور موجود است و تقریبا 27‌درصد خانه اجاره‌ای و هفت‌درصد نیز در خانه‌های سازمانی یا متعلق به دستگاه‌های دولتی زندگی می‌کنند.


وزیر مسکن افزود: خوشبختانه سالانه در کشور با توجه به ازدواج‌هایی که رخ می‌دهد میزان متقاضیان مسکن افزایش پیدا می‌کند.
در سال ۸۴، ۷۹۵‌هزار نفر و در سال ۸۵، ۸۰۰‌هزار نفر متقاضی به این تعداد اضافه شدند. بنابراین در مجموع امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰‌هزار و تا سال ۹۱، یک میلیون و ۸۰۰‌هزار خانه نیاز داریم که باید این نیاز تامین شود.
سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه طرح استیجار مصوبه سال 75 دولت یک دوره‌ای داشته است، گفت: این طرح با توجه به رشد جمعیت نتوانست پاسخگو باشد و برای آن دوره مناسب بوده است، اما در حال حاضر دولت روش خود را عوض کرده و زمین را به شکل اجاره‌ای می‌دهد و وام ساخت در اختیار مردم قرار می‌دهد.
در ادامه این مراسم وزیر تعاون گفت:‌ تاکنون بالغ‌بر ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر از طریق سایت اینترنتی و یا حضور در ادارات کل تابعه تعاون مسکن و شهرسازی برای اخذ زمین ۹۹‌ساله در قالب تعاونی مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند.
محمد عباسی افزود: در قالب طرح تعاونی مهر برای واگذاری زمین‌های 99‌ساله اجاره‌ای دولت تاکنون بیش از 2‌میلیون و 500‌هزار نفراز طریق سایت و یا حضور در ادارات کل تابعه تعاون مسکن و شهرسازی ثبت‌نام به عمل آورده‌اند.
وی افزود: در استان تهران بالغ‌بر ۳۹۰‌هزار نفر در تعاونی مهر ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۷۰‌هزار نفر از این تعداد در تهران بزرگ و ۱۱۰‌هزار نفر دیگر نیز به شهرستان‌های اطراف تهران اختصاص دارند.
محمد عباسی اظهار داشت: از 13‌هزار تعاونی مسکن در کل کشور تنها صلاحیت سه‌ هزار تعاونی مسکن برای ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای در قالب طرح 99‌ساله به تایید رسیده است.وزیر تعاون افزود: پس از پالایش و حذف واجدان غیر شرایط، افراد برای اخذ قرارداد زمین‌های 99‌ساله به وزارت مسکن جهت دریافت زمین 99 ساله معرفی می‌شوند.


وی در پایان تصریح کرد: پرداختن به یکی از دغدغه‌های اساسی از مطالبات مردم یعنی تامین مسکن با قالب طرح جامع مهر با پشتیبانی دولت و مجلس به اجرا درآمده است.
همچنین ذاکر الحسینی، مدیرعامل سابق سازمان ملی زمین و مسکن در این مراسم گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای متقاضیان مسکن ساکن در هشت کلان‌شهر کشور براساس طرح مسکن مهر معادل ۳۷۵‌هزار واحد مسکونی است که از روز ۳۰مهر ماه جاری با شروع واگذاری زمین جهت احداث هفتاد‌هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید کشورمان عملیات اجرایی ساخت آنها آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سابق سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرده بود: فعلا در اطراف کلان‌شهرهای کشورمان (شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر) 14 شهر جدید داریم و چهار شهر دیگر هم در نقاط دیگری احداث شده‌اند و به زودی تعداد مجموع شهرهای جدید با ایجاد پنج شهر دیگر به رقم 23 شهر جدید خواهد رسید.