وزیر مسکن و شهرسازی گفت: تاکنون در سال‌جاری برای ساخت ۴۰۰‌هزار واحد مسکونی درسطح کشور زمین در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. محمد سعیدی‌کیا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تاکید برلزوم تحقق ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال‌جاری، گفت: به منظور تحقق این هدف در سال‌جاری برای ساخت ۴۰۰‌هزار واحد مسکونی درسطح کشور زمین دراختیار متقاضیان قرار گرفته و تا ۵ ماه آینده نیز به استعداد ساخت مابقی واحدهای مسکونی زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی تامین خواهد شد.

وی با بیان این مطلب افزود: تا پایان امسال مراحل اجرای ساخت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰‌هزار واحد مسکونی در کشور با اعطای زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی آغاز می‌شود که با در نظر گرفتن ساخت ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی روستایی درسال‌جاری ، زمینه ساخت بالغ بر۹۰۰‌هزار واحد مسکونی فراهم خواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به ساخت حدود ۸۰۰‌هزار واحد مسکونی طی چند سال گذشته، بیان کرد: علاوه بر عملیاتی شدن ساخت ۹۰۰‌هزار واحد مسکونی در سال‌جاری به واسطه تامین زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی، بالغ بر حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰‌هزارواحد مسکونی نیز توسط مردم احداث می‌شود و بدین ترتیب هدف دولت در ساخت ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی محقق می‌شود.

وی با اشاره به فراهم شدن شرایط ساخت ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی در سال‌جاری، اظهار کرد: براساس تفاهم نامه همکاری که با ۶ بانک کشور مورد انعقاد قرارگرفت بالغ بر۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولید مسکن از طریق سیستم بانکی دراختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که این میزان اعتبار ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

سعیدی‌کیا با بیان آنکه ساخت مابقی واحدهای مسکونی تا سقف۵/۱‌میلیون واحد مسکونی در سال آینده به اتمام می‌رسد، افزود: چنانچه متقاضی تا مرحله اجرای فونداسیون در ساخت پیشرفت فیزیکی داشته باشد تسهیلات مورد نیاز آن تامین خواهد شد. به گزارش مهر، دولت تصمیم دارد از طریق واگذاری زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله به تعاونی‌ها، هدف ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی را در سال‌جاری محقق سازد. از این رو، براساس هماهنگی انجام شده بین وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی، امسال ۱۰‌هزار میلیارد تومان وام برای اجرای طرح واگذاری زمین اجاره‌ای ۹۹ ساله به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود.

همچنین واگذارى زمین با اجاره ۹۹ساله در کلان‌شهرها فقط در شهرهاى جدید اطراف این شهرها خواهد بود. مالکیت زمین‌هاى ارائه شده به تعاونى‌هاى مسکن به مدت ۹۹سال در اختیار دولت خواهد بود اما حق بهره‌بردارى به تعاونى‌ها و مردم واگذار می‌شود. براساس این گزارش، سهم استان تهران از ۵/۱میلیون واحد مسکونى، ۲۵۰‌هزار واحد است.