مدیر‌کل تعاون استان تهران گفت: تعداد تعاونی‌های مشکل‌دار مسکن استان تهران بسیار کم است و فکر نمی‌کنم از ۳ هزار و ۱۱۵ تعاونی‌ مسکن به ۱۰۰ تعاونی هم برسد که البته با نظارت مستمر و صحیح می‌توان مانع تضییع حقوق اعضای تعاونی‌ها شد. محمود حیدری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: ارزیابی عملکرد تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های مسکن باید با نگاه کلان، همه‌جانبه و منصفانه صورت گیرد. بخش زیادی از کارمندان و کارگران در طول سال‌های پس از انقلاب در استان تهران به‌واسطه فعالیت تعاونی‌های مسکن صاحب خانه شده‌اند.

وی افزود: مشکلات حادث شده در تعاونی‌های مشکل‌دار از عدم نظارت و کنترل جدی عملکرد آنها ناشی می‌شود.

مدیر‌کل تعاون استان تهران گفت: تعاونی یک نهاد کاملا مردمی است و پس از ثبت رسمی شخصیت حقوقی مستقل دارند و طبق اساسنامه و قوانین حاکم بر بخش تعاون مدیران تعاونی‌ها باید به وسیله سرمایه‌گذاران و اعضای تعاونی‌ها انتخاب شوند و مدیران باید در قبال عملکردشان به اعضا و سازمان‌های نظارتی پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: وزارت تعاون مسوول ایجاد بستر و زمینه‌های لازم برای فعالیت مردم در گرایش‌های گوناگون در قالب تعاونی‌هاست و باید برای تعاونی‌ تسهیلات و زمینه فعالیت مطلوب را فراهم کند. در این میان، بخشی از وظایف وزارت تعاون و ادارات مربوطه نظارت بر حسن اجرای قانون بخش تعاون برای دفاع از حقوق اعضای تعاونی‌ها است و دخالت اداره کل تعاون در امور اجرایی تعاونی‌ها غیر منطقی و خلاف قانون است.

حیدری گفت: بر اساس قانون بخش تعاون، اگر مدت مسوولیت‌ هیات‌مدیره تعاونی مسکن به اتمام رسید، مجمع باید با اطلاع و نظارت اداره کل تعاون در موعد مقرر با حضور کلیه اعضا برگزار شود. اگر هیات مدیره اقدام نکند اداره کل تعاون بر اساس قانون، ملزم به برگزاری مجمع و انتخابات است و این‌گونه اقدامات قانونی دخالت در امور اجرایی تعاونی نیست.

مدیر‌کل تعاون استان تهران گفت: اعضا و فراکسیون تعاون مجلس با بخش تعاون و وظایف آن و کارکردهای مثبت آن به طور کامل آشنایی و اشراف دارند و همیشه همراه بخش تعاون بوده‌اند و کمک شایانی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور می‌کنند، اعتراضاتی هم که اخیرا از سوی برخی از نمایندگان به عملکرد اداره کل تعاون استان تهران در رابطه با نظارت این اداره در راستای عمل به وظایف و احقاق حقوق اعضای چند تعاونی مسکن مشکل‌دار صورت گرفته از سوی اعضای فراکسیون تعاون مجلس نبوده است. وی با تشکر از نمایندگانی که در راستای وظایف قانونی خود پیگیر مسائل تعاونی مشکل‌دار هستند، اظهار کرد: این اداره کل به طور جدی درصدد حل مشکلات تعاونی‌ها برابر مقررات بوده و پاسخگوی اقدامات خود می باشد.

حیدری با تاکید بر اهمیت نقش اعضای تعاونی‌ها در بهتر انجام شدن امور تعاونی‌های مسکن اظهار کرد: نبود نظارت جدی و به موقع بر عملکرد تعاونی‌های مسکن که بعضی از آن‌ها از گردش مالی بالایی برخوردارند، زمینه برای سوءاستفاده‌های شخصی را فراهم می‌کنند که متاسفانه سوءاستفاده‌کنندگان در تعاونی‌ها همیشه تلاش دارند افکارعمومی را برای رسیدن به اهداف خود منحرف کنند و در‌واقع به منافع و مصالح اعضا اهمیتی نمی‌دهند.

وی تاکید کرد:اداره تعاون در راستای تحقق عدالت اجتماعی و برخورد با اخلال‌کنندگان در امور تعاونی‌های مسکن، مصمم به اجرای قوانین مربوط است و از مساعدت و کمک همگان به ویژه نمایندگان محترم استقبال می‌کند.