زیباسازی شهر تهران سرعت می‌گیرد

گروه مسکن - سمیه فراهانی: مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از زیباسازی میدان آزادی، نصب ایستگاه‌های اتوبوس جدید، نورپردازی دائمی شهر، نصب پل‌های مکانیزه، افزایش سرویس‌های بهداشتی سطح شهر و بازسازی و مرمت زورخانه‌ها و ابنیه تاریخی تهران در سال جاری خبر داد. عکس: نسیم گلی

به گزارش دنیای اقتصاد، حجت‌ا... ملاصالحی، در جمع خبرنگاران گفت: جنگلی به نام تهران نتیجه بی‌برنامگی مدیران سابق تهران است که در نتیجه یک سال و نیم مطالعه کارشناسان این حوزه در زمینه زیباسازی شهر تهران، محورهای ترافیکی، نورپردازی و زیباسازی آن مشخص شده است.

وی افزود: سازمان زیباسازی شهر تهران از تاریخ ۳۰ شهریور ۸۶ مالک تابلوهای تبلیغاتی تهران شد که براساس طرح جامع تبلیغات صورت گرفته حجم فضای تجاری و اطلاع‌رسانی و فرهنگی مشخص شده است. ملاصالحی به تعداد فضای ۳۰هزار متر مربعی تبلیغات شهر تهران اشاره کرد و گفت: این میزان تابلوهای تبلیغاتی نباید فقط در بزرگراه‌های مناطق شمالی تهران وجود داشته باشد و این فضاها در سراسر شهر توزیع می‌گردد.

وی با اشاره به امکانات ورزشی پارک‌ها افزود: وسایل ورزشی موجود در پارک‌ها متناسب با اندام فیزیکی چینی‌ها ساخته شده از اینرو فاقد استانداردهای لازم جهت استفاده ایرانیان است.

ملاصالحی گفت: سازمان زیباسازی وظیفه نصب، نظارت و کنترل استفاده شهروندان را از این امکانات ورزشی در پارک‌ها دارد به همین منظور راهنمای استفاده از این وسایل به زودی در پارک‌ها نصب می‌شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر بودجه این سازمان گفت: این سازمان در درآمد ۵۰میلیارد تومانی تبلیغات شهرداری در سال گذشته تنها ۱۰میلیارد تومان کسب درآمد داشت و مابه‌التفاوت آن به سود شرکت‌های تبلیغاتی بود که تبلیغات سطح شهر تهران را در دست داشتند که با توافقات صورت‌گرفته با شهرداری میزان درآمد این سازمان به ۳۰میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به اعلام خبر شروع بهسازی خیابان شریعتی گفت: تمام پروژه‌های این سازمان براساس اولویت به سواره ایجاد محیط‌های کاربری مناسب،‌ انسانی و امن برای تردد عابر پیاده در شهر طراحی می‌شود؛ بر این اساس پس از بهسازی پیاده‌روی خیابان ولی‌عصر بهسازی خیابان‌های شریعتی، آزادی و انقلاب در اولویت کار قرار گرفت که با توجه به وضعیت نامناسب پیاده‌روهای خیابان آزادی و انقلاب حدفاصل میدان آزادی تامیدان امام‌حسین (ع)، بهسازی آن آغاز می‌شود که هفته آینده عملیات اجرایی فاز یک این مسیر از تقاطع خیابان سرخوش تا میدان انقلاب با بودجه‌ای بالغ‌بر ۸۰ تا ۹۰هزار تومان بابت هر مترمربع آغاز می‌شود. این تنها بخشی از پروژه ۱۱کیلومتر مربعی بهسازی پیاده‌روی خیابان آزادی و خیابان انقلاب است. وی با تاکید بر این نکته که هیچ‌کدام از خیابان‌های شهر تهران استاندارد‌های لازم را برای عبور و مرور معلولان و سالمندان ندارند، گفت: تمام سعی و تلاش ما در این سازمان بهسازی پیاده‌روها علاوه بر زیباسازی شهر، بهبود وضعیت برای اقشار خاص است. ملاصالحی افزود: مسلما تغییر یک روند طولانی یک شبه میسر نیست،‌ تحقیقات دامنه‌دار و تغییر رویکرد مدیران شهری در فاز نخست و پذیرش فرهنگ جدید همراه با ایجاد نمونه‌ساز‌ی‌های عملی هرچند کوچک بر پایه مطالعات علمی و فعالیت‌های کارشناسی در فاز دوم، چرخ این حرکت را به حرکت وا می‌دارد.

وی افزود: حفظ و احیای اصالت‌های گذشته تهران با هدف ساماندهی فضای بصری شهر یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف سازمان زیباسازی شهر تهران است. بر همین اساس کوچه مروی به عنوان یکی از محله‌های قدیمی تهران با پشتوانه ۲۰۰ساله تاریخی ساماندهی و تا حد امکان به شکل سنتی خود احیا شد. ملاصالحی تصریح کرد: مرمت، احیا و باز زنده‌سازی محور به عنوان یکی از محورهای تاریخی شهر تهران، بهبود سیما و منظر محور و ساماندهی کالبدی وضعیت نما و جداره‌های محور با توجه به زوائد موجود و ارتقای کیفیت محیط از لحاظ بصری، عملکردی و کارکردی از اهداف اصلی این پروژه است.

وی گفت: در سال ۸۳ سازمان زیباسازی با شرکت‌های واجد صلاحیت که تجربیات مشابه در زمینه احیا و مرمت بافت‌های قدیمی داشتند، وارد مذاکره شد و شرکت عمران مسکن‌سازان مرکزی انتخاب و مقرر گردید تا این طرح را انجام دهد.