شهردار تهران گفت: در حوزه اجرای طرح جهادی ۱۳۷ در مناطق، رویکرد ما در مجموعه شهرداری تهران در نیمه دوم امسال و به خصوص در برنامه‌ریزی‌هایی که برای سال آینده صورت خواهد گرفت، شاهد تغییرات و تحولات اساسی خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فارس محمد باقر قالیباف در مراسم تودیع و معارفه معاونان امور مناطق و شهرسازی و معماری شهرداری تهران که با حضور معاونان شهردار تهران‌، شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران در محل تالار ایران زمین برگزار شده بود‌، با تاکید بر اینکه در طرح‌های جهادی که در نیمه دوم سال‌جاری در مناطق اجرا می‌شود، باید به صورت موضوعی و موضعی به مشکلات هر یک از محله‌ها نگاه شود‌، افزود: اگر تا دیروز بحث جمع آوری زباله‌ها یا آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های یک منطقه در اجرای طرح‌های جهادی در دستور کار قرار می‌گرفت، امروز باید اولویت‌های ساکنان هر محله به دقت بررسی شود و بر مبنای آن‌، اقدامات لازم صورت گیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه ما حتی باید ذائقه مردم و نوع خواست‌های آنها را با مدیریت صحیح تغییر دهیم‌، اظهار داشت: در نیمه دوم امسال همچنین در سال آینده طرح‌های جهادی متمرکز بر طرح‌های موضوعی و موضعی خواهند بود و البته این به معنای آن نیست که دیگر مباحثی همچون آسفالت یا جمع‌آوری زباله‌ها فراموش شود بلکه هر یک از این اقدامات باید بر مبنای نیازسنجی واقعی در محله‌ها صورت گیرد.

قالیباف با تاکید بر توجه ویژه به بحث جذب سرمایه به عنوان یکی از موضوعاتی که همواره در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد‌، افزود: باید با مدیریت صحیح از سرمایه‌های موجود در شهرداری تهران در راستای اجرای پروژه‌های مهم شهری‌، بهره ببریم.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت داشتن یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده حداقل ۴ ساله برای همه پروژه‌های شهر تهران‌، تصریح کرد: برخی پروژه‌های شهری هستند که بین ۲ تا ۳ سال برای اجرای آنها زمان نیاز است و ضرورت دارد هر سال شاهد پیشرفت فیزیکی و ایجاد تحولات اساسی نسبت به سال قبل در آنها باشیم. شهردار تهران با اشاره به بحث بافت‌های فرسوده در کلانشهر تهران گفت: اگر اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر را با سال‌های قبل مقایسه کنیم‌، تصور می‌کنیم که در این حوزه اقدامات مثبت بسیاری صورت گرفته که البته این گونه نیز است، اما اگر خوب دقت کنیم متوجه خواهیم شد که اقدامات صورت گرفته در مقابل ۱۴‌هزار هکتار بافت فرسوده ای که در تهران داریم، فقط یک درصد از کارهایی است که باید انجام شود.

قالیباف با اشاره به آغاز اجرای طرح نوسازی محله شهید خوب بخت تصریح کرد: محله شهید خوب بخت تنها یک نمونه از محله‌هایی است که دارای بافت فرسوده است و اگر دقیق نگاه کنیم می‌بینیم که بیش از ۳۰۰ محله مانند این محله در تهران داریم که بافت فرسوده دارند.

شهردار تهران خطاب به شهرداران مناطق ۲۲گانه شهر تهران با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به نقش و جایگاه مهم شورایاران محلات افزود: شورایاران محلات انصافا تاکنون بدون هیچ منتی با شهرداری تهران همکاری کرده‌اند پس نباید با شورایاران به گونه‌ای رفتار شود که احساس کنند مزاحم و سربار هستند بلکه باید شهرداران مناطق به طور مرتب با شورایاران در ارتباط بوده و نسبت به آنها بی‌توجه نباشند.

وی با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی و بهینه هزینه کردن بسیار مهم است‌، افزود: هزینه کردن از درآمدزایی بسیار مهم‌تر است و ما باید تلاش کنیم که در تصمیماتمان به گونه‌ای عمل کنیم که بیشترین نفع برای حداکثر جامعه باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه عنصر زمان مهم‌ترین ثروت ما است و نباید آن را بی‌ارزش تلقی کرد‌، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در بهینه هزینه کردن چه در بعد شخصیت حقیقی و چه حقوقی‌، عنصر زمان است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بوده و زمان را از دست بدهیم.