مدیرکل دفتر بازسازی و حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان گفت: ۱۲هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده در هفته کاهش بلایای طبیعی بیمه می‌شود.

شاپور رستمی ‌در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح برنامه‌های این هفته گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده با شرکت‌های بیمه، تمام واحدهای مسکونی که از محل تسهیلات بنیاد مسکن مقاوم‌سازی شده‌اند، زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند. وی حق بیمه هر واحد را ۱۰هزار ریال در ماه عنوان کرد و افزود: این واحدها در فاز نخست اجرای طرح، بیمه خواهند شد و سال آینده در فاز دوم ۱۵هزار واحد مسکونی روستایی دیگر بیمه می‌شود. رستمی ‌با اشاره به اینکه خوزستان یکی از استان‌های حادثه‌خیز کشور به شمار می‌آید، اضافه کرد: برای فراهم آوردن امکان جبران خسارت‌های ناشی از این حوادث باید صنعت بیمه را در کشور توسعه داد، زیرا اعتبارات دولتی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه باشد. مدیرکل دفتر بازسازی و حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان همچنین بالا بردن آگاهی‌ها و آموزش مردم را از دیگر اقدام‌های مهم در کاهش خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه عنوان کرد و گفت: در هفته کاهش آثار بلایای طبیعی (۲۵- ۱۸ مهرماه) برنامه‌های مختلفی در سطح استان با محوریت معنویت، آموزش و پیشگیری اجرا می‌شود. وی با اشاره به اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان و استان خوزستان یکی از پنج استان حادثه‌خیز کشور است، ادامه داد: از نظر خسارت بیشترین حوادث در استان ناشی از بلایای جوی اعم از توفان، سیل و بارندگی و بیشترین وقوع حوادث بر اثر زمین لرزه‌ها اتفاق می‌افتد و تلفات انسانی نیز مربوط به حوادث رعد و برق و صاعقه است که با توجه به این مسائل سعی می‌شود آموزش‌های مردم را بالا ببریم تا هنگام بروز اینگونه حوادث بتوانند اقدام‌های لازم را انجام دهند.
رستمی ‌گفت: در نیمه نخست امسال میزان حوادث نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده اما میزان خسارت‌های به وجود آمده روند رو به کاهشی داشته ‌است.
برگزاری نمایشگاه
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه در بلوار ساحلی اهواز اظهار کرد: هدف از برپایی این نمایشگاه، آموزش و آگاهی و معرفی کارگروه‌های امداد و نجات است. رستمی‌ گفت: ۱۰ کار گروه امداد و نجات برای آموزش در این نمایشگاه مستقر می‌شوند و با شروع نمایشگاه تا پایان هفته کاهش بلایای طبیعی به آموزش عموم می‌پردازند.
مدیرکل دفتر بازسازی و حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان با اشاره به انجام مانورهای امداد در شهرستان‌ها افزود: امسال جمعیت هلال‌احمر و نیروی مقاومت بسیج در این مانورها شرکت می‌کنند و علاوه بر اهواز که مانور زلزله و رژه نیروهای امدادی با حضور همه کارگروه‌ها برگزار می‌شود، در ایام هفته مانورهای مشابه در دیگر شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: روز یکشنبه همایش علمی‌آموزشی و کارگروهی برگزار شد که هدف از آن ارتقای سطح آگاهی جامعه بود. همچنین روز دوشنبه مانور تصادفات جاده‌ای و سه‌شنبه همزمان با مانوری که در اهواز برگزار می‌شود، مانور امداد و نجات دریایی در بندر ماهشهر برگزار می‌شود که محور این تمرین عملیات زمینی و آبی با هدف تجسس و نجات، آلودگی و آتش‌سوزی است.
رستمی ‌گفت: در زمان حاضر ۸۵۰ دهیار در سطح استان فعالیت دارند و مدیران اجرایی ما هستند. آنها طی ابلاغی رسمی‌ به عنوان مدیران بحران روستایی معرفی می‌شوند تا در نقاط روستایی بتوانند هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه، بحران را مدیریت کنند و اقدام‌های لازم را به عمل آورند.