در شرایط فعلی به علت اجرای برخی از برنامه‌های دولت مانند طرح ۹۹ساله، بازار مسکن راکد است و در برخی از نقاط کشور و تهران با افت قیمت مواجه شده‌ایم. مصطفی قلی‌ خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: در ماه‌های آتی همچنان شاهد رکود در بازار مسکن و افت قیمت‌ها خواهیم بود که اگر به همین شکل پیش رویم قیمت‌ها تا حدودی کاهش می‌یابد و به قیمت‌های واقعی نزدیک می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه اجرای درست طرح ۹۹ ساله مسکن می‌تواند، مانع افزایش قیمت مسکن شود، تصریح کرد: باید مشارکت عمومی در اجرای این طرح ایجاد شود؛ چراکه این طرح به نفع جامعه است و سبب ساماندهی بازار مسکن می‌شود.

خسروی با اشاره به اینکه اجرای طرح لیزینگ در کاهش قیمت مسکن موفق نبوده است، تصریح کرد: به هیچ عنوان به نتیجه این طرح خوش‌بین نیستم؛ چراکه بانک‌های خصوصی با اعطای وام‌های آنچنانی در این حوزه به جای شکستن قیمت‌ها تا حدودی سبب افزایش قیمت مسکن شدند.

به عقیده وی اگر قرار است تسهیلاتی به شهروندان داده شود باید ابتدا در خصوص آن فرهنگ‌سازی شود، تا از بروز مشکلات در آن جلوگیری شود.

خسروی با اشاره به اینکه در جامعه‌ با یک نوع بیماری حقوقی مواجه هستیم، گفت: بیشتر مشکلات در تمامی حوزه‌ها به ویژه مسکن از عدم آشنایی مردم با مسائل حقوقی ناشی می‌شود، زیرا اگر مردم با این موضوعات آشنا باشند شتاب‌زده در این حوزه عمل نمی‌کنند و به مشکلات این عرصه دامن نمی‌زنند.

وی افزود: بهتر است یک شبکه حقوقی با حضور کارشناسان، اتحادیه‌ها، مجامع صنفی،‌ مسوولان حوزه‌های مسکن، کانون سردفتران و وکلای حقوقی تشکیل شود تا به مشکلات و نیازهای مردم پاسخ داده شود و درنتیجه از بروز بحران در این حوزه جلوگیری گردد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره پلمپ کردن برخی از بنگاه‌های معاملات ملکی به علت تخلف گفت: بنگاه‌هایی که پروانه کسب دارند و زیر نظر اتحادیه فعالیت می‌کنند، تخلفشان زیر نیم‌درصد است؛ اما در این میان بنگاه‌ها بساز و بفروشانی وجود دارند که بدون پروانه کسب فعالیت می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما جلوگیری از فعالیت این بنگاه‌ها بوده است؛ از این رو در سال گذشته در تهران حدود ۸۰۰ بنگاه متخلف را تعطیل کردیم و امسال نیز تاکنون با ۳۰۰ بنگاه متخلف برخورد شد که این امر با همکاری و تعامل خوب اماکن انجام شده است.