ساخت مدرسه موقت طی 6هفته در کشور ممکن شد
گروه مسکن- پروژه مدارس پیش ساخته مدولار برای شرایط اضطراری پس از وقوع زلزله بم با همکاری یونیسف و آموزش و پرورش ایران مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت که در صورت اجرا می‌توان در مناطق آسیب‌دیده طی 6 هفته این مدارس موقت را با عمر مفید 2 تا 5 سال احداث کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، مطالعات این پروژه در ابتدا به عنوان یک فعالیت واکنش در شرایط اضطراری پس از زلزله سال ۸۲ در بم آغاز شد.
گروه مسکن- میترا یافتیان: پروژه مدارس پیش ساخته مدولار برای شرایط اضطراری پس از وقوع زلزله بم با همکاری یونیسف و وزارت آموزش و پرورش ایران مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت تا در صورت وقوع زلزله در مناطق آسیب‌دیده طی 6 هفته این مدارس موقت با عمر مفید 2 تا 5 سال احداث شود.
به گزارش دنیای اقتصاد، مطالعات این پروژه در ابتدا به عنوان یک فعالیت واکنش در شرایط اضطراری پس از زلزله سال ۸۲ در بم آغاز شد اما وزارت آموزش و پرورش به دلیل خصوصیات فنی و کاربردی این پروژه، در حال بررسی استفاده از این طرح برای ساخت مدارس ایمن در مناطق روستایی است.
این مدرسه که طراحی آن براساس ابزار مدولار و انعطاف‌پذیر است و از مصالح پیش‌ساخته تولید داخل بهره می‌گیرد، قابلیت احداث سریع در شرایط مختلف آب‌وهوایی را دارد.
از سوی دیگر ویژگی مدولار طرح این امکان را می‌دهد که بتوان مدارس را با طرح‌های متفاوت متناسب با پایه‌های مختلف آموزشی همراه با تسهیلات بسیار مقدماتی یا بسیار مجهز ساخت. در این صورت ممکن است مدرسه تنها شامل کلاس‌های درس و فضای دفتر برای معلمان و کارکنان باشد اما فضاهای دیگر نظیر کتابخانه، آزمایشگاه علوم، اتاق فعالیت‌های آموزشی، آزمایشگاه، کامپیوتر و اتاق بهداشت را نیز می‌توان به ساختمان اصلی مدرسه افزود.
بنابراین گزارش، تجربیات پیشین گواه این امر است که بلایای طبیعی به طور جدی و به مدت طولانی مخل فراهم آوردن آموزش باکیفیت می‌شوند. همچنین در اثر تخریب مدارس، جوامع یکی از مهم‌ترین فضاهای میثاق اجتماعی خود را از دست می‌دهند ضمن اینکه روال روزمره زندگی کودکان و آموزگاران مختل می‌شود.
بدین لحاظ ایجاد فضاهای موقت آموزشی، از سرگیری فعالیت‌های آموزشی پایه و حداقل و نیز تهیه و تحویل مواد یادگیری آموزشی پایه و اقلام تفریحی، حداقل واکنشی است که باید در روزهای اولیه پس از وقوع زلزله‌های مخرب از سوی مسوولان دستگاه‌های دولتی و بخش‌خصوصی صورت گیرد.
درس آموخته‌ها
تجربیات قبلی درکشور ما و نیز سایر کشورهای حادثه خیز هم نشان می‌دهد که ساخت فضاهای آموزشی دائم را نمی‌توان با سرعت کافی به اتمام رساند. همچنین اغلب فضاهای آموزشی موقت عمر مفید و کافی نداشته و مناسب فعالیت‌های آموزشی پایه نیستند ضمن اینکه اجرای راه‌حل‌های موقت به حس بازگشت به زندگی عادی کودکان و دانش‌آموزان آسیب‌دیده کمک نمی‌کنند. زیرا به طور معمول این فضاها به دلیل ایمن نبودن، امکان تخریب بر اثر وقوع پس‌لرزه‌های بعد از یک زلزله مهیب را دارند.
به‌طور خلاصه می‌توان گفت: پروژه «مدارس پیش‌ساخته مدولار در شرایط اضطراری» یک طرح ساختمانی است که در برابر زلزله و بادهای شدید مقاوم است.
لازم به توضیح است که این پروژه با ساخت یک نمونه از طرح به زودی در سطح ملی معرفی خواهد شد. همچنین معرفی پروژه در سطح بین‌المللی با هدف تسهیل تبادل تجارب میان کشورهایی که در معرض بلایای طبیعی قرار دارند، از برنامه‌های آینده این طرح به شمار می‌رود.