ساخت‌وساز در باغ تاریخی جهانشهر متوقف شود

برخی از اهالی منطقه جهانشهر کرج، طی نامه‌ای به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج، خواستار لغو ساخت‌وساز در باغ تاریخی جهانشهر کرج شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، رحمان مخاطب در این خصوص گفت: اهالی منطقه جهانشهر نسبت به تخریب باغ‌های جهانشهر، اعتراض شدید داشته و حفظ باغ و فضای سبز باغ را از واجبات زندگی خود می‌دانند و در نامه‌ای از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرده‌اند که مانع تخریب باغ‌های جهانشهر شوند.

وی با اشاره به ثبت رسیدن این باغ تاریخی در سال گذشته تصریح کرد: باغ تاریخی جهانشهر کرج در تاریخ هشتم مرداد ماه سال گذشته به شماره ۱۵۸۴۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در نامه‌ای به شهردار، فرماندار و شورای شهر کرج این موضوع اعلام شده است تا از ساخت‌وسازها در این منطقه جلوگیری شود. با این حال، مقامات مسوول این شهرستان از این امر سرباز زده‌اند.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرج گفت: دو هفته پیش از کلنگ‌زنی نیز، در نامه‌ای به شهرداری، تاکید کردیم که از ساخت‌وساز در این منطقه جلوگیری شود. منطقه جهانشهر به دلیل قدمت باغ، درختان و حفظ فضای باغی شهر به ثبت رسیده است، این باغ از باغ‌های منحصر به فرد دوره پهلوی دوم است که برای هر نوع ساخت‌وسازی باید از این اداره نیز استعلام شود.

وی افزود: هر گونه ساخت‌وساز در این باغ تاریخی فاقد وجاهت قانونی است و آموزش و پرورش باید از این اقدام خود صرف‌نظر کند.

مخاطب خاطر نشان کرد: ضوابط و اهمیت و ارزش این باغ تاریخی طی ماه‌های اخیر از طریق نامه به تمام سازمان‌های مربوطه از جمله شهرداری و فرمانداری کرج اعلام شده است.

وی تاکید کرد: در نامه‌ای که از سوی این اداره به شهرداری کرج نوشته شده بود اعتراض اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بی‌توجهی شهرداری کرج نسبت به ساخت‌وساز در حریم تاریخی اعلام شده و از شهرداری خواستار پیگیری و پاسخگویی به این قضیه شدیم. اما متاسفانه تاکنون از سوی شهرداری پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرج خاطر نشان کرد: در صورت ساخت این مدرسه در سه‌هزار مترمربع از محوطه این باغ تاریخی، حدود ۵۰ اصله درخت کهنسال در آن از بین خواهد رفت.