2میلیون متقاضی زمین، 5 /1میلیون ظرفیت واگذاری

گروه مسکن- تاکنون ۲میلیون و ۱۳۰هزار نفر در سراسر کشور برای دریافت زمین‌های ۹۹ ساله ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که ظرفیت واگذاری زمین‌های اجاره ۹۹ ساله در سال‌جاری به استعداد ۵/۱میلیون واحد مسکونی است. اجرای سیاست جدید دولت در سال‌جاری برای خانه‌دار کردن گروه‌های کم‌درآمد نشان داد، تقاضای موثر برای خانه‌دار شدن بیشتر از آن چیزی است که در توان دولت است.

وزیر تعاون در این باره گفت: تاکنون ۲‌میلیون و ۱۳۰‌هزار نفر در قالب طرح مسکن مهر از طریق شبکه اینترنت و یا مراجعه حضوری به ادارات تعاون ثبت‌نام کرده‌اند.

محمد عباسی در جمع خبرنگاران رسانه‌ها اظهار کرد: اجرای طرح مسکن مهر از ۳۰ مهر امسال آغاز خواهد شد و دولت برای سال‌جاری هدف‌گذاری کرده است تا زمینه‌های لازم برای ساخت‌ یک‌میلیون و پانصد‌هزار واحد مسکونی را از طریق تعاونی‌های مسکن فراهم کند.

وی افزود: تاکنون ۲‌میلیون و ۱۳۰‌هزار نفر در قالب طرح مسکن مهر از طریق شبکه اینترنت و یا مراجعه حضوری به ادارات تعاون ثبت‌نام کرده‌اند و ادارات کل تعاون استان‌ها تاکنون ۲۶۲‌هزار نفر از این تعداد را به ادارات کل مسکن استان‌ها در سراسر کشور معرفی کرده‌اند تا واحدهای مسکونی خود را در قالب تعاونی‌های مسکن تهیه کنند.

وزیر تعاون با اشاره به اینکه در سال‌جاری ضمانت اجرایی حمایت از بخش تعاون در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: در انتهای مهر سال‌جاری، مدیران ادارات کل تعاون و روسای سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها، جلسه مشترکی با وزیر تعاون و وزیر مسکن شهرسازی خواهند داشت که در آن مسائل اجرایی مربوط به طرح مسکن مهر به صورت عملیاتی بررسی و شناسایی شوند و برای هر یک راهکار ارائه گردد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در سراسر کشور ۲۳‌میلیون نفر در تعاونی‌های مختلف عضو هستند، اما متاسفانه از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۳ دولت‌های گذشته هیچ اراده اجرایی برای حمایت جدی از تعاونی وجود نداشته است.

عباسی گفت: با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سهم بخش تعاون از ۵‌درصد کنونی باید به ۲۵‌درصد پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، برنامه‌های توسعه و سیاست‌های اصل ۴۴ برسد و این امر مستلزم شتاب اجرایی و عملیاتی دولت در حمایت از بخش تعاون است.

وی با تاکید بر رسیدگی به تخلفات تعاونی‌ها تصریح کرد: متاسفانه بعضی تعاونی‌ها از تعهدات خود تخلف کرده‌اند و عملکرد آنها برای اعضای‌شان مشکل‌ساز شده است، هفته گذشته یکی از تعاونی‌های مسکن شناسایی شده که به اسم تعاونی، تخلفات و مفاسد اقتصادی داشته است و پس از بررسی‌های حقوقی این پرونده، اطلاع رسانی مربوط به آن انجام خواهد شد.

وزیر تعاون تاکید کرد: وزارت تعاون با قدرت و تمام توان با تعاونی‌هایی که به علت تخلفات مالی سنگین پرونده‌های سنگین مالی دارند و با دستاویز قرار دادن افراد بانفوذ، مدعی دخالت اداره‌های کل تعاون در امور داخلی آنها هستند، برخورد خواهد کرد.