قیمت رو به رشد مصالح ساختمانی مهم‌ترین دغدغه‌ انبوه‌سازان

گروه مسکن - میترا یافتیان: علاوه بر بالا بودن میزان مشکلات سازمانی برای تولید کنندگان مسکن در کشور قیمت مصالح ساختمانی نیز به شدت رو به افزایش رفته و از ابتدای سال جاری تاکنون افت قیمت مصالح اصلی ساخت‌وساز نظیر آهن‌آلات ساختمانی، سیمان و در کنار آن کاهش نرخ دستمزد کارگران را در این بخش شاهد نبوده‌ایم. مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان این مطلب افزود: طی سه ماه گذشته قیمت آجر و سفال مورد نیاز در احداث واحدهای مسکونی حدود ۱۳۰درصد افزایش یافته است.

همچنین با خروج یکباره کارگران افغانی که بخش عمده آنها در پروژه‌های ساختمانی و تعداد زیادی از آنها نیز در صنایع مرتبط با ساختمان نظیر سنگبری‌ها، کوره‌پزخانه‌ها و ... فعال بودند، موجب شد تا دستمزد کارگران فعال در این بخش به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. به طوری که امروز شاهد افزایش بین ۷۰ تا ۸۰درصد قیمت دستمزد برای خدمات کارگری استادکاران و سایر حرفه‌های مرتبط با ساختمان هستیم.

وی تصریح کرد: همچنین یک تن سیمان که قیمت اصلی و مصوب دولتی آن ۳۶هزار تومان است، به قیمت ۹۵ تا ۱۰۰هزار تومان در بازار آزاد فروش مصالح ساختمانی توزیع می‌شود و این در حالی است که قیمت تمام شده هر تن سیمان برای تولیدکنندگان آن بین ۱۲ تا ۱۳هزار تومان است.

وی در رابطه با افزایش قیمت آهن‌آلات ساختمانی نیز یادآور شد: در این بخش نیز متاسفانه شاهد رشد قیمت‌ها در سال جاری بوده‌ایم، به طوری که قیمت آهن‌‌‌آلات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۲۰درصد رشد داشته است.

بنابراین با در نظر گرفتن افزایش بودجه عمرانی کشور در سال ۸۶ و نیز وعده دولت مبنی بر ارائه تسهیلات برای ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال‌جاری، تامین آهن مورد نیاز برای ساخت این تعداد مسکن مستلزم فراهم کردن آهن‌آلات ساختمانی به میزان ۴ برابر موجودی فعلی در کشور است.

هر چند که وعده‌های ورود آهن‌آلات و سیمان به کشور نیز تاکنون فقط در حد تیترهای روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها باقی مانده است.

وی ابراز عقیده کرد:‌ در صورتی که دولت تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز برای احداث ۵/۱میلیون واحد مسکونی را محقق نسازد، نه تنها اعتماد مردم نسبت به تحقق برنامه‌های دولت کاهش می‌یابد، بلکه تاثیر سوئی بر افزایش مجدد و بالاتر از حد تصور قیمت مسکن در نیمه دوم سال جاری و سال‌های آتی خواهد داشت.

محمدعلی ربانی، قائم مقام انجمن صنفی انبوه‌سازان استان قم نیز در رابطه با افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال جاری به دنیای اقتصاد گفت: متاسفانه امسال شاهد رشد قیمت در تمامی مصالح و مواد مورد استفاده برای احداث ساختمان‌ها بودیم، طوری که حتی افزایش قیمت فلز مس در جهان نیز بر رشد قیمت کابل و سیم آلات ساختمانی تاثیر بسزایی داشت.

وی افزود: همچنین تامین نیروی انسانی و کارگری مورد نیاز در پروژه‌های ساختمانی نیز در سال جاری یکی از مهم‌ترین دغدغدهای انبوه‌سازان بود، زیرا دولت یک دفعه اعلام کرد که نیروهای غیرایرانی نباید در بخش ساختمان فعالیت کنند، در حالی که این برنامه می‌توانست در یک سیکل زمانی مشخص و نه یکباره انجام شود تا در این فاصله نیروهای کارگر ایرانی برای فعالیت در ساختمان مهارت‌های لازم را کسب کنند و به تدریج وارد بخش ساخت‌وساز شوند.

به گفته وی دستمزد کارگران روزمزد که در سال قبل به قیمت ۷هزار تومان پرداخت می‌شد، در سال جاری به حداقل ۱۴هزار تومان افزایش یافت و همین تاثیر بسزایی بر رشد قیمت مصالحی چون آجر، سفال و ... در کشور داشت. به طوری که قیمت آجر در سال جاری تا ۳ برابر افزایش یافت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به تبع افزایش دستمزد کارگران ساختمانی، تعرفه‌های خدمات مهندسی و فنی نیز در بخش ساختمان رشد چشمگیری یافت و تمامی این عوامل به همراه افزایش قیمت مصالح ساختمانی دست به دست هم داد تا در مجموع قیمت تمام شده ساخت یک متر مربع واحد ساختمانی که در سال ۸۳ حدود ۱۸۰هزار تومان بود، هم‌اکنون در سال ۸۶ به حداقل ۳۲۰هزار تومان در هر متر مربع افزایش پیدا کند.

و به این ترتیب یک دفعه قیمت فروش، مسکن که در سال ۸۴ مثلا در منطقه یک تهران یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود، امروز حداقل قیمتی که برای آن تعیین می‌شود ۲ تا ۳میلیون تومان باشد.

وی صراحتا از دولت و مسوولان سیاست‌گذار کشور خواست تا در تصمیم‌گیر‌ی‌های کلان خود با شناسایی مولفه‌های تاثیرگذار در بازارهای گوناگون و ارتباط مسکن آنها با یکدیگر بازار مسکن را در یک روند دراز مدت تنظیم کنند تا بر اثر آن شاهد بهبود وضعیت و تعادل در تمامی بازارهای موجود در کشور باشیم.