وداع ساکنین منطقه 17 تهران با خط راه‌آهن

گروه مسکن- سمیه فراهانی: اجرای طرح زیرزمینی کردن خطوط راه‌آهن در منطقه ۱۷ شروع شد. شهنام جوادیان، معاون فنی و عمرانی منطقه ۱۷ تهران با اعلام این خبر در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد گفت: پروژه زیرزمینی شدن خط آهن تهران- تبریز که سال گذشته تصویب شده بود، این روزها در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: هنگام بسته شدن این قرارداد زمان اتمام این پروژه ۱۸ماه از سوی پیمانکار اعلام و قرار شد به محض اتمام فاز تحقیقاتی این پروژه تجهیز کارگاه صورت گیرد و مراحل اجرای آن طبق جدول زمان‌بندی پیشروی کند.

وی تصریح کرد: تغییر این خط آهن پس از پیگیری‌های مکرر مردم و مسوولان شهری در دی‌ماه سال‌جاری به قرارگاه خاتم‌الانبیا تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی منطقه ۱۷ گفت: مهم‌ترین پروژه عمرانی این منطقه از سال ۸۵ احداث کانیر بود که در سال ۸۶ با تخصیص بودجه موردنیاز ادامه یافت، بر همین اساس ۶۰درصد انشعابات فاضلاب در سطح این منطقه سرپوش شد.

وی تاکید کرد:‌ مبتکر این شیوه منطقه ۱۷ شهر تهران بود که از ۲سال گذشته مطرح شد و در سال‌جاری ۷کیلومتر مربع در برنامه کاری ما قرار دارد که با اجرای آن انهار تمام خیابان‌های اصلی منطقه سرپوشیده می‌شود که تاثیر زیادی بر مساله عبور و مرور دارد.

وی افزود: مجموعه ورزشی شهیدان صبوری و خانه کشتی بر مساحتی بالغ‌بر ۲هزار و ۷۰۰ متر مربع با بودجه ۸۰۰میلیون تومانی در حال احداث است. همچنین ساخت ساختمان راهنمایی و رانندگی با وسعت ۳هزار مترمربع در مرحله اجرای اسکلت فلزی است.

معاونت فنی و عمرانی منطقه گفت: اسکان کارگری، سرای محله که از دیگر پروژه‌های ساخت ابنیه در سال‌جاری است، در مرحله طراحی است.

وی تصریح کرد: منطقه ۱۷ شهرداری تهران با بالاترین تراکم و کمترین وسعت، فشرده‌ترین بافت شهری را در مناطق تهران دارد از این رو با برنامه‌ریزی مناسب این طرح‌ها و پروژه‌ها اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: پروژه‌های عمرانی این منطقه از طریق شورایاری‌ها و از دل محل‌ها طراحی می‌شود و در حقیقت مردم منطقه خواهان اصلاح و بهبود وضعیت انهار سطح منطقه شدند.

وی گفت: احداث و نوسازی بوستان‌ها و پارک‌ها از جمله پروژه‌های هر ساله معاونت فنی و عمرانی است. نوسازی بوستان معلم، بهاران، زمزم، پامچال و غیره در برنامه سال جاری این معاونت است که عملیات نوسازی آنها رو به اتمام است.

وی با اشاره به بافت فرسوده منطقه گفت: اجرای عملیات نوسازی بافت فرسوده منطقه به سازمان نوسازی شهرداری تهران مربوط می‌شود و این سازمان در حال اجرای عملیات نوسازی بافت فرسوده محله ۸ این منطقه در محدوده قلعه‌ مرغی است.

به گفته وی، پروژه انتقال خط راه‌آهن تهران - تبریز طی مدت ۲۴ ماه از زمان شروع عملیات و با هزینه تقریبی ۶۰۰میلیارد ریال انجام خواهد شد.

جوادیان افزود: دو خط آهن تهران - تبریز و تهران - جنوب در محدوده بافت مسکونی منطقه ۱۷ قرار دارد که سال‌ها مشکلات متعددی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

شهردار منطقه ۱۷ تهران به تفاهمنامه مشترک شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن در سال ۸۳ برای انجام مطالعات کارشناسی اجرای این طرح اشاره و تاکید کرد: این مطالعات به مدت دو سال از سوی شرکت مشاور وزارت راه و شرکت مشاور شهرداری منطقه ۱۷ انجام شده و تمامی جوانب اجرای طرح در آن دیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: براساس این طرح بخشی از خط آهن تهران - تبریز حدفاصل خیابان قلعه‌ مرغی تا پل یافت‌آباد که در بین بافت مسکونی منطقه ۱۷ قرار گرفته است به زیر زمین منتقل خواهد شد.