ممنوع شدن فعالیت واحدهای تولید مصالح ساختمانی بدون استاندارد در کردستان

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان گفت: پروانه‌های بهره‌برداری واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی که فاقد مجوز استاندارد باشند، در این استان لغو می‌شود. نجم‌الدین شیخ عطاری، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: یکی از مهم‌ترین محصولاتی که داشتن پروانه استاندارد برای آن ضروری است، مصالح ساختمانی است.

وی با اشاره به سهل‌انگاری مهندسان ناظر بر ساخت‌وساز در کردستان افزود: متاسفانه اغلب مصالح ساختمانی مورد استفاده در استان، فاقد استاندارد لازم است.

وی با اشاره به عواقب استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد در ساخت‌وسازها افزود: این معضل مهم است و در هنگام وقوع بلایای طبیعی بیشترین نقش را در افزایش خسارت دارد.

به گفته وی، اکثر تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در داخل و خارج از استان غیراستاندارد است که این امر ظلم بزرگی در حق مصرف‌کنندگان است.

شیخ عطاری گفت: اکنون از ۴۵واحد تولیدکننده شن و ماسه فعال در کردستان فقط هفت واحد آن دارای پروانه استاندارد است.

وی تصریح کرد: کم بودن واحدهای تولیدکننده مصالح ساختمانی، مصرف بالای آن و نیز عدم دقت ناظران بر ساخت‌وساز موجب شده به استاندارد بودن مواد مصرفی توجه چندانی نشود.وی در ادامه به دو واحد تولیدکننده آجر سفالی فاقد پروانه استاندارد فعال در استان اشاره کرد و افزود:اکثر تولیدکنندگان خارج از استان نیز فاقد پروانه استاندارد هستند.

وی افزود: اگر این اداره بخواهد یک‌باره از تولید این مصالح ساختمانی غیراستاندارد جلوگیری کند بیش از ۸۰درصد کار ساختمانی استان تعطیل خواهد شد لذا این امر را تدریجی و جدی پیگیری می‌کنیم.

وی با تاکید زیاد بر جدی گرفتن این امر مهم افزود: تولیدکنندگان مصالح ساختمانی فاقد پروانه استاندارد باید تا پایان سال برای احداث آزمایشگاه کنترل کیفیت اقدام کنند.

البته این مسوول تاکید کرد که در برخی واحدهای تولید مصالح ساختمانی در کردستان محصولاتی با علامت استاندارد و با بهترین کیفیت تولید می‌شود. وی افزود: پنج واحد تولید بتن در این استان دارای آزمایشگاه کنترل کیفیت و دارای علامت استاندارد هستند.

اداره استاندارد کردستان با فعال بودن ۱۳واحد آزمایشگاهی در زمینه‌های مختلف بر ۲۷۵واحد دارای پروانه استاندارد نظارت می‌کند.