طرح جامع تهران بعد از چند سال نیازمند بازنگری است

معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن گفت: طرح جامع تهران افق ۱۰ساله دارد و بعد از آن باید مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد. مهندس امیر فرجامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح جامع تهران به لحاظ با اهمیت بودن، هشت ماه است که در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی قرار دارد و کار مشترک بین وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران است که البته شهرداری تلاش بیشتری برای آن انجام داده است.

وی افزود: تهیه و تنظیم این طرح سه سال به طول انجامید و طی این فرآیند از سوی نهادها، دستگاه‌ها و دانشگاهیان بارها به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد و پس از اصلاحات صورت گرفته اکنون در مرحله تصویب نهایی در شورای‌عالی شهرسازی قرار دارد.

معاون شهرسازی وزارت مسکن با بیان اینکه قرار نیست یک طرح به صورت مادام‌العمر منتظر نقد و بررسی باشد، خاطرنشان کرد: طرح جامع تهران در زمان خودش طی جلسات متعددی در ساختمان شهرداری و شورای شهر، به نقد گذاشته شد و بعد از جلسات مشترکی با کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی تهران و کمیته فنی دیگر فرصتی برای بررسی بیشتر قبل از تصویب نهایی نیست، چراکه ما موظف هستیم طرح را تصویب کنیم.

وی ادامه داد: طرح جامع تهران بعد از تصویب هم امکان نقد و بررسی خواهد داشت، ضمن اینکه اهداف و برنامه‌های طرح جامع هرشهری از جمله تهران بعد از گذشت چند سال، باید مورد بازنگری قرار گیرد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی با بیان اینکه بنده یکی از نقادان این طرح در زمان بررسی آن بودم، تصریح کرد: همه اعضای یازده گانه شورای‌عالی شهرسازی از جمله رییس شورا، توافق کردند وقتی طرح تصویب شد، در جلسه‌ای عمومی مختص طرح جامع تهران، مفصل درباره آن بحث و گفت‌وگو کنند.

وی در پایان با بیان اینکه تهران تاکنون طرح جامع داشته است، خاطرنشان کرد: طرح جامع فعلی در واقع بازبینی و تجدیدنظر طرح جامع قبلی تهران است و این طرح با افقی ۱۰ ساله تدوین شده است که طبیعتا بعد از گذشت این زمان با گسترش شهر و نیاز به افزایش زمین و خدمات شهری، دوباره باید مورد بازنگری قرار گیرد.