گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: «هر ایرانی یک خانه» این شعار تبلیغاتی است که طی یک ماه اخیر در فصل کمیابی مسکن بر روی بیل‌بوردها و استندهای تبلیغاتی نگاه تمام متقاضیان این کالای ارزشمند، یعنی مسکن را به خود جلب کرده است. در این طرح به متقاضیان با پرداخت مبلغ ناچیزی و اشتراک در یک ویژه‌نامه امتیازی با شانش یک‌هزارم برای مالکیت یک خانه ۷۰ متری تا دو سال آینده داده می‌شود، البته برنده شدن در این بازی بیشتر از آنکه به میزان شانس و اقبال بستگی داشته باشد، بسته به اولویت ثبت‌نام است.

اجرای چنین طرحی مورد سوال بسیاری از رسانه‌ها و مردم قرار گرفت که آیا اقدام به خرید خانه از راه پیشنهادی فوق مورد تایید مراجع قانونی از جمله وزارت مسکن است یا خیر؟

محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه آموزشی بین وزارت مسکن و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پاسخ به این سوال در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ کس نمی‌تواند بدون مجوز وزارت مسکن اقدام به پیش‌فروش خانه کند» ضمن اینکه لایحه پیش‌فروش مسکن نیز به همین منظور به مجلس ارائه شده است. وی با بیان اینکه اقدام اخیر این شرکت برای ما هم تعجب‌آور بود افزود: اظهارنظر صریح در مورد قانونی یا غیر‌قانونی بودن عملکرد این شرکت را به هفته ‌آینده موکول می‌کنم.

به دنبال این مصاحبه وزارت مسکن و شهرسازی طی ارسال خبری به رسانه‌های گروهی به مردم هشدار داد که مراقب آگهی‌های پیش فروش باشند در این خبر آمده است:

به آگاهی کلیه متقاضیان خرید واحدهای مسکونی می‌رساند، با توجه به رونق بخش مسکن و علاقه‌مندی هموطنان و سرمایه‌گذاران محترم به حضور در این بخش، هر روز شاهد درج آگهی‌ها و تبلیغات گسترده از سوی شرکت‌ها و موسسات برای دعوت به خرید مسکن با اشکال مختلف از جمله پیش فروش و امثال آن هستیم؛ لذا ضمن هشدار به مردم به استحضار می‌رساند هر گونه فعالیت در بخش مسکن نیازمند دریافت مجوزهای لازم از سوی مراجع ذی‌صلاح بوده و خریداران باید ضمن دقت در صحت مجوزهای اخذ شده از سوی سازندگان و یا شرکت‌هایی که نسبت به فعالیت در این بخش اقدام می‌نمایند، در صورت تردید در صحت و سقم این مجوزها مراتب را از سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها استعلام نمایند.

بنابراین گزارش چندی پیش هم به منظور اطلاع دقیق از نحوه عملکرد این شرکت برای خانه‌دار کردن تمام ایرانیان با مدیر‌عامل شرکت گفت‌وگو کرده‌ایم. وی به خبرنگار ما گفت: هدف ما خانه دار کردن تمام ایرانیان در آینده دور است و این جمله که به‌زعم همه شعار تبلیغاتی است از نظر ما یک هدف است.

در جریان این مصاحبه مطلع شدیم که شرکت مذکور با دریافت ۱۵هزار تومان از متقاضیان برای اشتراک در ویژه‌نامه‌ای که ماهانه و با ارائه مشخصات شرکت ارائه می‌شود، علاوه بر درآمدزایی بخش اندکی از ثبت‌نام کنندگان، یعنی حدود یک هزارم آنها را تا دو سال بعد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت صاحب خانه خواهد کرد. به گفته مدیرعامل تاکنون ۲هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

بدین ترتیب بالغ بر ۳۰میلیون تومان به نقدینگی شرکت اضافه شده است. هر چند ۳۰میلیون تومان که این روزها برای ودیعه یک خانه ۷۰ متری هم کفایت نمی‌کند، مبلغ زیادی نیست؛ اما این رقم در آینده افزایش خواهد یافت و در ازای آن تعدادی صاحب خانه می‌شوند؛ البته خانه‌دار شدن همین تعداد اندک هم منوط به ثبت‌نام ۳میلیون نفر در ویژه‌نامه است، در غیر این‌صورت فروش قسطی مسکن با این شرایط، یعنی پرداخت ۵میلیون تومان ودیعه و پرداخت ماهانه ۱۲۰ تا ۲۰۰هزار تومان قسط در هاله‌ای از ابهام فرو خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت همچنین در این خصوص گفت: «با فرض اینکه تا ۲سال آینده ۳میلیون نفر برای اشتراک در ویژه‌نامه ثبت‌نام کنند بالغ بر ۴۵میلیارد تومان به نقدینگی شرکت اضافه می‌شود و از این میان ۳هزار نفر یعنی یک‌هزار ثبت‌نام‌کننده صاحب خانه قسطی خواهند شد.» وی هدف شرکت را از چنین طرحی درآمدزایی عنوان کرد و گفت: «انبوه‌سازان نباید برای ورود به بخش ساخت‌وساز منتظر دریافت وام و تسهیلات از دولت باشند؛ بلکه باید خودشان راهی برای کسب درآمد بیابند و دریافت تسهیلات در اولویت دوم قرار بگیرد.»

بنابراین گزارش، هنوز غیرقانونی بودن فعالیت این شرکت اعلام نشده؛ اما بهتر است هرگونه اقدامی برای استفاده از این تسهیلات بعد از اعلام نظر قطعی وزارت مسکن باشد.