گروه مسکن - مهدیس فرقانی: این روزها در اغلب فایل‌های پیش فروش واحدهای مسکونی و اداری ، سازنده‌ها به پیش خریداران آنها نوید سازنده بنام یا معتبر را نسبت به واحد پیش فروشی می‌دهند.
شاید مشتریان بازار پیش فروش مسکن با مواجه شدن با چنین آگهی‌هایی دچار تردید شوند که آیا سازنده‌های معتبر یا بنام به اندازه‌ای نیاز مالی دارند و به اندازه‌ای به اعتبار خود شکاک هستند که حاضر شده‌اند برخی از واحدهای خود را پیش فروش کنند و حتی به دلالان این بخش از بازار مسکن اجازه داده‌اند که آنها با اشاره به القابشان اقدام به مشتری‌یابی کنند!

معمولا چهره‌ای که بنگاهداران در بازار مسکن از سازنده‌های معروف برای مشتریان به تصویر کشیده‌اند حاکی از این مساله است که این دسته از فروشنده‌ها همیشه مشتریان خاص خود را دارند و نیاز به مشتری‌یابی برای فایل‌های فروش آنها نیست.
اما اکنون با توجه به فایل‌های پیش‌فروش سازنده‌های بنام به نظر می‌رسد که تعریف و تحسین مشاوران املاک از این سازنده‌ها در رابطه با مشتریان خاص شان کاملا صحیح نباشد!
در همین حال یکی از بنگاهدارها درباره اعتبار کاری سازنده‌های معروف به «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: ابتدا همه متقاضیان در بازار مسکن باید به این امر آگاه باشند که نیمی از اعتبار این دسته از سازنده‌ها بر اساس تبلیغات و معرفی نتیجه دست‌رنج آنها توسط بنگاهداران املاک است.
وی درادامه افزود: اگر بنگاه‌های املاک سازه آنها را به بازار معرفی و از واقعیت‌ها پرده برداری نکنند، بطور یقین اعتبار سازنده‌هایی که امروز معروف هستند و جایگاهی را بین دیگر سازنده‌ها برای خود پیدا کرده‌اند بدون وجود دلالان مسکن به راحتی به دست نخواهند آورد.
جم درباره قیمت واحدهای مسکونی پیش فروش سازنده‌های بنام تاکید کرد: گاهی اوقات در آگهی‌های پیش فروش از این دسته از سازنده‌ها نام برده می‌شود، اما این موضوع دلیل نمی‌شود تا قیمت واحدهای شان کمتر از نرخ‌های واحدهای آماده ساخت محاسبه شود حتی به جرات می‌توان گفت که قیمت پیشنهادی پیش فروش این واحدها بالاتر از نرخ فروش واحدهای آماده تحویل است.
این بنگاهدار در رابطه با دلیل حضور سازنده‌های معتبر و معروف در بازار پیش فروش مسکن تصریح کرد: حضور هر سازنده‌ای با توان‌های مالی متفاوت علتی بر ارزان فروشی آنها نیست؛ زیرا عده‌ای از سازنده‌ها به دلیل اینکه همزمان چندین پروژه را پیش می‌برند نیاز به سرمایه دارند به همین خاطر تعدادی از واحدهای در حال ساخت خود را به بازار پیش فروش با قیمتی بالا معرفی می‌کنند تا قسمتی از سرمایه‌شان را زنده کنند.
وی عنوان کرد: برخی از سازنده‌ها که میلیاردر هستند و بخش اعظم سرمایه خود را یکباره وارد بازار کار می‌کنند، همچنان وارد بازار پیش فروش می‌شوند؛ چراکه آنها معتقدند که اگر سرمایه میلیاردی خود را تا زمان تکمیل واحدها راکد نگه دارند و کلیه واحدها را در زمان تکمیل به بازار فروش عرضه کنند با این میزان سرمایه دچار ضرر خواهند شد!
وقتی سازنده‌های میلیاردی چنین رفتاری در بازار مسکن دارند از سازنده‌های خرده‌پا نمی‌توان توقع بیشتری داشت.