گروه مسکن- مریم علیزاده: در تهران مدتی است «نصب پرچم روی پایه‌های بلند» به کارهای اولویت‌دار مدیریت شهری برای زیباسازی نمای بصری پایتخت تبدیل شده است. تا پیش از این، پرچم‌ها اغلب به صورت چندتایی روی پل‌ها نصب می‌شد تا در اثر وزش باد ناشی از حرکت پرسرعت خودروها در زیر و روی پل -که به جابه‌جایی هوا و تولید باد منجر می‌شود- اهتزاز پرچم به راحتی انجام شود که البته این شیوه نصب و حرکت پرچم در نقاط مختلف تهران جواب داده است.

اما درباره پرچم‌های بلندی که در حال حاضر در تهران وجود دارد و بلندترین آن هفته گذشته در تپه‌های عباس‌آباد نصب شد، ذکر چند نکته لازم به نظر می‌رسد:

معانی و اهدافی که از نمایش پرچم جمهوری اسلامی ایران در محیط‌های باز شهری قرار است منتشر شود، قطعا زمانی محقق خواهد شد که پرچم در اهتزاز باشد و به‌ صورت مداوم و هر لحظه با حرکت موجی‌شکل، وجود خود را اثبات و ارائه کند.

بدیهی است سکون پرچم - به غیر از پرچم‌هایی که در محیط‌های بسته و روی میز یا زمین قرار دارند- نه جزو اهداف اولیه مسوولان از نصب آن در محیط است و نه اینکه قادر خواهد بود معانی نهفته در خود را بازگو کند.

با این پیش‌فرض، مشاهده می‌شود پرچم‌های نصب‌شده روی پایه‌های فلزی مرتفع در تهران در اغلب ساعات روز، تکان نمی‌خورند و مماس روی طول پایه، خوابیده‌اند.

این وضعیت متاسفانه در برخی ساعات برای بلندترین پرچم ایران در تپه‌های عباس‌آباد نیز اتفاق می‌افتد. در حالی که تصور می‌شد برای این پرچم به خصوص، به خاطر ارتفاع و بلندی آن، تدبیر جداگانه‌ای همچون تولید بادمصنوعی برای اهتزازش درنظر گرفته شده است.

این بلندترین پرچم در تهران، ۱۰۰۵ مترمربع مساحت دارد که اگر جنس آن استاندار باشد -پنبه خالص- معادل ۲۰۵ کیلوگرم وزن باید داشته باشد.

در این صورت برای به حرکت درآوردن چنین پرچمی آن هم با سرعتی معادل ۵/۷ متربرثانیه (با فرض اینکه پرچم هم‌جهت با وزش باد نصب شده باشد) حدود ۱۵۰۰ نیوتن نیرو لازم است این در حالی است که باد طبیعی تهران که معمولا ۵ متربرثانیه سرعت دارد، هنگام برخورد با این پرچم، حداکثر نیرویی معادل ۱۰۰۰ نیوتن به آن وارد می‌کند.

بنابراین چنانچه از مکانیزم پمپ‌‌باد مخصوص اهتزاز پرچم، برای این پرچم استفاده نشود، برای حرکت آن فقط باید انتظار وزش غیرطبیعی باد (تندباد) در ارتفاعات تهران را داشت.

در مکانیزم تولید باد مصنوعی، باد با هراندازه که مورد دلخواه باشد، از طریق تنظیم قدرت پمپ، به پرچم می‌دمد و حالت افتادگی و سکون آن نیز از بین می‌رود.