دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور اخیرا در مراسم افتتاح یکی از پروژه‌های مسکن مهر با اشاره به فشار هزینه‌ای به متقاضیان اعلام کرد: در شورای عالی مسکن طرح تعدیل اقساط بازپرداخت وام مسکن‌مهر را بررسی می‌کنیم و در صورت امکان، کاهش مبلغ قسط را تصویب خواهیم کرد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد مبلغ قسط در حال حاضر مشکل نیست؛ اما طبق گفته یک عضو سابق شورای‌عالی مسکن چالش قیمت تمام‌شده مسکن مهر می‌تواند از طریق افزایش ۵ میلیونی وام با تصویب در این شورا از جلوی پای متقاضیان برداشته شود. راهکار اجرای دستور تازه رییس‌جمهور برای مسکن‌مهر تشریح شد

وام مسکن‌مهر آماده تغییر

آدرس اشتباه درباره اصل مشکل متقاضیان مسکن‌مهر

امکان کاهش ۲۵درصدی اقساط در صورت تصویب در شورای‌ عالی مسکن

گروه مسکن- فرید قدیری: با دستوری که اخیرا رییس‌جمهور برای تغییر مدل بازپرداخت وام مسکن‌مهر صادر کرد، مشخص شد درباره اصل مشکلی که هم‌اکنون دامن متقاضیان این واحدها را گرفته، آدرس اشتباه به رییس شورای‌ عالی مسکن داده شده اما با این حال به واسطه ماموریتی که اعضای این شورا در پی ابلاغ دستور تازه، دریافت کرده‌اند، احتمال شناسایی و رفع «چالش موجود» قوت گرفته است.

آنچه هم‌اکنون برای متقاضیان مسکن‌‌مهر مشکل‌ساز شده، ناتوانی در تامین ۴ تا ۷ میلیون تومان پولی است که در ماه‌های اخیر عوامل واگذاری مسکن‌مهر در دولت مجبور شدند آن را به قیمت تمام‌شده این واحدها، اضافه کنند.

تقریبا همه واحدهای مسکونی‌مهر تا پیش از تصمیم دولت به افزایش قیمت، به متقاضیان واجدشرایط پیش‌فروش شد و حالا ابطال «قیمت قبلی» و ابلاغ «قیمت‌ جدید»، پرداخت مابه‌التفاوت را برای پیش‌خریداران تقریبا‌ ناممکن کرده است.

هر چند «تعیین قیمت» فروش مسکن‌مهر در ردیف اختیارات بدیهی دولت به عنوان کارفرمای این پروژه ملی محسوب می‌شود اما «تغییر قیمت» آن هم بعد از توافق اولیه با متقاضیان، فقط در یک صورت قابل اعمال خواهد بود، در صورتی که «افزایش سقف وام مسکن‌مهر» اتفاق بیفتد.

رییس‌جمهور اخیرا در جریان افتتاح یکی از پروژه‌های مسکن مهر با اشاره به فشاری که هزینه‌های مسکن‌مهر برای مردم به وجود آورده، اعلام کرد: در شورای عالی مسکن طرح تعدیل اقساط بازپرداخت وام مسکن‌مهر را بررسی می‌کنیم و در صورت امکان، کاهش مبلغ قسط را تصویب خواهیم کرد.

مشکل، قسط است؟

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بررسی‌ها نشان می‌دهد، مبلغ اقساط بازپرداخت تسهیلات مسکن‌مهر ارتباطی به مشکل اصلی متقاضیان ندارد و شاید بتوان آن را جزو مشکل فرعی به حساب آورد.

در حال حاضر صاحبان واحدهای مسکونی‌مهر بابت وام ۲۵ میلیون تومانی هزینه‌شده برای ساخت این خانه‌ها، ماهانه ۲۴۰ هزار تومان و برای وام ۲۰ میلیونی نیز ماهی ۲۰۰ هزار تومان در طول ۱۳ سال به بانک‌مسکن پرداخت می‌کنند که این اقساط در مقایسه با قسط رایج‌ترین وام خرید مسکن -۲۰ میلیون- که ماهی ۲۸۰ هزار تومان است، عدد بزرگی محسوب نمی‌شود.

رییس‌‌جمهور در نظر دارد طول بازپرداخت وام مسکن‌مهر را از مدت ۱۳ سال فعلی، طولانی‌تر کند تا از این طریق، مبلغ اقساط کاهش یابد.

اردشیر بیژنی مدیر امور طرح و برنامه بانک‌مسکن درباره پیشنهاد رییس‌جمهور به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تغییر طول مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن‌مهر و همچنین کاهش مبالغ قسط این وام‌ها در صورتی که شورای‌ عالی مسکن آن را تصویب و ابلاغ کند، قابل اجرا خواهد بود هر چند با چنین شیوه‌ای، زمان بازگشت منابع اختصاص‌ داده شده از سوی سیستم بانکی به پروژه مسکن‌مهر نیز به همان نسبت، افزایش پیدا می‌کند.

وام به جای قسط زیاد شود

با این حال طرح کاهش مبلغ قسط وام مسکن‌مهر را یک عضو پیشین شورای‌ عالی مسکن به دو دلیل، به صلاح دولت و سیستم بانکی و متقاضیان نمی‌داند.

این کارشناس مسکن به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در صورتیکه مبلغ قسط کاهش پیدا کند، بطور قطع نرخ سود این تسهیلات افزایش خواهد یافت و در نهایت پول بیشتری باید به عنوان اصل و سود وام بازپرداخت شود. همچنین سیستم بانکی دیرتر از موعد کنونی، به منابعی که برای مسکن‌مهر پرداخت کرده، دست پیدا می‌کند.

تصویب بازپرداخت پلکانی

عضو پیشین شورای‌ عالی مسکن در عین حال برای اجرای خواسته مدنظر رییس‌جمهور تاکید کرد: شورای عالی مسکن باید به جای طولانی‌تر کردن طول بازپرداخت یا دست‌زدن به نرخ سود این وام‌ها، بانک مسکن را مکلف کند به جای استفاده از روش کنونی «ساده» برای بازپرداخت تسهیلات مسکن‌مهر، از روش «پلکانی» استفاده شود. در این صورت، مبلغ قسط این تسهیلات از ۲۴۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان برای دو سه سال اول کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب اقساط سال‌های اول برای متقاضیان حدود ۲۵ درصد ارزان‌تر خواهد شد.

این کارشناس همچنین تصریح کرد: شورای عالی مسکن می‌تواند چالش افزایش قیمت‌ تمام‌شده مسکن‌مهر را از طریق پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن‌مهر از رقم کنونی ۲۵ میلیون تومان به حداکثر ۳۰ میلیون تومان به رییس‌جمهور و تصویب آن در دولت، از جلوی پای متقاضیان بردارد. اما اینکه انتظار داشته باشیم با تعدیل قسط این وام‌ها، افزایش قیمت جبران شود، این اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: استفاده از روش پلکانی برای بازپرداخت وام مسکن‌مهر و همچنین افزایش سقف وام، باید بصورت توام به تصویب برسد تا هم افزایش قیمت تمام‌شده مسکن‌مهر جبران شود و هم اینکه امکان بازپرداخت وام جدید از طریق کاهش اقساط، برای متقاضیان فراهم شود.