دریاچه چیتگر هوای تهران را تلطیف می‌کند

کمترین تخلف ساختمانی مربوط به بلندمرتبه‌های اطراف دریاچه

شهرداری منطقه ۲۲ تهران در واکنش به گزارشی که در این صفحه درباره دریاچه چیتگر و ساخت‌وسازهای اطراف آن منتشر شده، جوابیه‌ای به شرح زیر به دفتر روزنامه ارسال کرده و خواستار چاپ آن شده است: احتراما، با عنایت به درج مطلبی تحت عنوان «آبگیری دریاچه چیتگر آغاز شد» در صفحه ۷ مورخه ۳/۱۱/۹۱ خواهشمند است دستور فرمایید متن زیر در اسرع وقت و برابر قانون مطبوعات در همان صفحه چاپ شود.

منطقه ۲۲ از سال ۱۳۷۸ با طرح تفصیلی مصوب کار خود را آغاز نمود، که یکی از نگرش‌های طرح تفصیلی براساس طرح جامع سال ۱۳۴۹، احداث دریاچه با محور خدماتی، تجاری و گردشگری چهارباغ به طول ۹ کیلومتر پیرامون آن بوده است و در طرح جامع و تفصیلی جدید که با استفاده از نظریات کلیه متخصصان و مشاوران کشور تهیه و در مراجع قانونی به تصویب رسیده، نیز مدنظر قرار گرفته است. ولی با عنایت به وسعت پروژه اقدامی در جهت اجرای آن صورت نگرفته بود که با همت والای مدیران فعلی شهری کار مطالعه، طراحی، تملک اراضی و اجرای آن با صرف هزینه‌های زیاد صرفا جهت خدمت‌رسانی به شهروندان عزیز تهرانی انجام و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. اگر این مهم به انجام نمی‌رسید چه بسا در سال‌های آتی و در مدیریت‌های آینده به علت حجم پروژه، محدوده دریاچه و حاشیه آن دستخوش تغییرات و ساخت‌وسازهای بی‌رویه می‌گردید. منطقه ۲۲ با توجه به دوری از مرکز شهر و وجود زمین‌های بایر از قدیم جزو مناطق محروم از نظر خدمات و دسترسی‌های مناسب بوده است که با توجه به راهبردهای مدیریت شهری در خصوص شهر تهران این منطقه نیز مستثنی نبوده و با ایجاد فضاهای فرهنگی، خدماتی، تفرجگاهی و دسترسی‌های مناسب در حال رشد و پیشرفت می‌باشد.

درخصوص قطعه، قطعه شدن زمین‌ها باید گفت تفکیک هرگونه زمین خارج از ضوابط و مقررات طرح تفصیلی ممنوع است و سیاست شهرداری با اعمال ضوابط و مقررات در جهت تشویق مالکان به تجمیع می‌باشد. درخصوص برج‌ها (آسمان خراش‌های موردنظر نویسنده) باید اذعان کرد که تراکم، سطح اشغال، تعداد طبقه، کاربری و... صرفا براساس طرح تفصیلی و ضوابط و مقررات ملاک عمل بوده که شهرداری نیز مطابق آن عمل نموده و براساس دوری یا نزدیکی به دریاچه نبوده است.

درخصوص اینکه سازندگان برج‌ها در رعایت ضوابط و مقررات ساخت‌وساز کوتاهی نموده یا تخلف صورت گرفته باید گفت: پروژه‌ها کاملا مطابق با ضوابط و مقررات اجرا گردیده و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده کمترین تخلفات ساختمانی مربوط به پروژه‌های بلندمرتبه می‌باشد.

درخصوص آبگیری دریاچه که صرفا از طریق رودخانه کن صورت می‌گیرد باید گفت کلیه زمین‌هایی که در محدوده آبگیر دریاچه با وسعت حدود ۱۳۰ هکتار و پهنه ساحلی با وسعت حدود ۱۱۰ هکتار و املاک مجاور قرار دارد، طبق توافقات با متوالیان امر اقدام می‌گردد. شایان ذکر است با توجه به وقوع دریاچه در غرب تهران و وزش بادهای غربی شرقی دریاچه در تلطیف هوای شهر تهران و همچنین سر ریز آب دریاچه در تغذیه آب‌های زیرزمینی بسیار موثر خواهد بود.