گروه مسکن - مهدیس فرقانی: حجم معاملات در بازار مسکن طی روز پنج‌شنبه گذشته به کمترین حد خود رسید. بنگاه‌های املاک در یک روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری خلوت‌ترین روز کاری را پشت سر گذاشتند. در ۲۰ بنگاه املاک در تهران که خبرنگار دنیای اقتصاد از آنها درباره این روز پرسش کرد، فقط یک معامله آن هم از نوع اجاره انجام شده بود.

مشاوران املاک در این باره به دنیای اقتصاد گفتند: انتخابات ریاست جمهوری اگرچه از ماه‌ها پیش بازار مسکن را تحت‌شعاع قرار داده بود، اما این اتفاق مهم و ملی روز پنج‌شنبه گذشته به اوج خود رسید و بازار مسکن را به لحاظ خرید و فروش منقلب کرد.

در آخرین روز کاری از هفته گذشته به استناد آنچه مشاوران املاک اعلام کردند بیشتر فروشندگان خواستار توقف فروش ملکشان توسط بنگاه‌ها شدند.

خبرنگار دنیای اقتصاد طی یک گفت‌وگوی کوتاه با اکثر مشاوران املاک تهران به این نکته اشاره می‌کند که در دو روز گذشته یعنی پنج شنبه‌، روز قبل از انتخابات بازار مسکن با کمترین میزان عقد قراردادها و معاملات ملکی در چند هفته گذشته روبه‌رو بوده است و این رویداد نسبت به روزهای گذشته بی‌سابقه بوده؛ چراکه هر چند تعداد معاملات در یک ماه اخیر انگشت شمار بوده، اما در یک روز صورت نگرفتن هیچ معامله‌ای نکته جالبی

به نظر می‌رسد‌.

بعد از گذشت چند هفته رکود در بازار مسکن که علت اصلی این کسادی را تمامی مشاوران املاک مساله انتخابات بیان می‌کردند‌، بازار مسکن کم کم به پایان این بخش نیز نزدیک می‌شود و مشاوران املاک طی ماه‌های آینده در انتظار تصمیمات جدید دولت دهم برای روند قیمت‌ها و وضعیت بازار مسکن هستند‌.از طرفی دیگر آنها انتظار دارند تا دولتمردان با انجام وظایف خود به رکود که مدت مدیدی است به کابوسی برای بازار مسکن تبدیل شده پایان دهند و رونق را به بازار برگردانند‌.

پیشگویی‌ها از زبان خریداران و فروشندگان ملک در رابطه با آینده بازار به خصوص قیمت ملک متفاوت است‌، اما همه آنها در آخر ادعا می‌کنند که در رابطه با این موضوع نمی‌توان نظر خاصی ارائه کرد؛ چراکه روشن شدن وضعیت آینده بازار مسکن بستگی به تصمیمات و برنامه‌های‌ شخصی دارد که به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شود‌. به گفته اکثر بنگاه‌داران‌، بازار نزدیک به سه هفته است که بی‌جنب‌وجوش است و در روزهای گذشته جز تعداد قراردادهای اجاره‌، معامله دیگری شامل حال بازار نشده است‌.