گروه مسکن- با وجود آنکه کارشناسان و مسوولان همگی متفق القول هستند که انبوه سازی تنها راهکار حل معضل مسکن است، اما طرح مسکن مهر باعث شده تا انبوه سازی به شدت کاهش پیدا کند‌. این البته دیدگاه عضو هیات مدیره سازمان مهندسی ساختمان استان تهران است که پیش از این در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها به شدت طرح مسکن مهر را زیر سوال برده بود.

بدین ترتیب با و جود آنکه همه مسوولان دولتی از طرح مسکن مهر به عنوان بزرگترین فاکتور در کاهش قیمت مسکن و ساماندهی بازار مسکن یاد می‌کنند، اما در مقابل با استناد به گفته عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی، طرح مسکن مهر کاهش انبوه‌سازی را دنبال داشته است که معنای آن کاهش تولید مسکن و افزایش قیمت در سال‌های آتی است‌.

کامیار بیات ماکو، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، در گفت‌وگو با ایلنا گفت‌: وضعیت نامطلوب اقتصاد کلان کشور، جهت‌گیری دولت به سمت طرح مسکن مهر بی‌آنکه مشکلات ساختاری آن را حل کند، عدم تداوم طرح‌های دیگر مسکن، عدم استقبال و از همه مهم‌تر عدم حمایت از انبوه‌سازان باعث کاهش حجم انبوه‌سازی در کشور شد.

بیات ماکو تصریح کرد: در این چهار سال گرایش به تولید صنعتی به شدت کاهش و بسیاری از انبوه‌سازان حرفه خود را رها کردند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین از بین رفتن فرصت‌های اشتغالزایی در کشور طی چهار سال گذشته را ناشی از عدم تولید صنعتی و انبوه‌سازی در بخش مسکن ذکر کرد و گفت: کاهش تولید مسکن از ۸۰۰‌هزار واحد در سال به ۲۰۰‌هزار واحد نه تنها موجب کاهش اشتغالزایی شد، بلکه بسیاری از فرصت‌های شغلی را نیز از بین برد.

بیات ماکو در خصوص آینده بازار مسکن معتقد است: جلب اعتماد مردم و ایجاد امنیت برای آنان یکی از عوامل اصلی ثبات در بازار مسکن است که باید دولت جدید این مولفه مهم را در نظر داشته باشد‌.

وی افزود: هرگاه مردم و متقاضیان در بخش مسکن به عملکرد مسوولان اعتماد کردند بازار مسکن با ثبات مواجه بوده است و عدم اعتماد آنها نیز باعث رکود و نابسامانی بازار شده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران‎‎ بورس‌بازی سازندگان و تجارت‌های زیرزمینی را از نتایج عدم حمایت و سیاست‌گذاری‌های نامناسب مسوولان طی چهار سال گذشته در بخش مسکن عنوان کرد.