مدیر کل دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به سامانه دولتی ثبت معاملات مسکن (کد رهگیری) گفت: این طرح از آنجایی که مشاوران املاک قادر به احراز مالکیت افراد نیستند و تنها سند مالکیت را ثبت می‌کنند. طرح جامعی نیست، چراکه اطلاعات لازم برای احراز مالکیت در اختیار سازمان ثبت و دادستانی است. این در حالی است که گاهی اوقات احتمال ممنوع‌المعامله بودن افراد وجود دارد که مشاوران املاک نمی‌توانند از صحت و سقم اطلاعات باخبر شوند.

حسین نجفی به خبرگزاری فارس افزود: بهترین کار این است که بودجه سامانه کد رهگیری به کمک سامانه میثم (سامانه مدیریت یکپارچه ثبت ملک) بیاید، چرا که طرح کد رهگیری به اندازه طرح مدیریت یکپارچه ثبت ملک (میثم) جامعیت ندارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۳۰ سازمان و مجموعه از خدمات طرح میثم استفاده خواهند کرد، افزود: یکی از خدمات سامانه میثم استفاده از این سامانه در طرح مسکن مهر است که در جهت راستی آزمایی اطلاعات داده شده از این طرح استفاده می‌کند.

نجفی ادامه داد: به عنوان نمونه در استان سمنان، مسوولان طرح مسکن مهر استعلام اطلاعات ۳۰‌هزار نفر را درخواست کردند و با بررسی اطلاعات متوجه شدیم که اطلاعات حدود ۱۰درصد از آنها در دفاتر ثبت اسناد ثبت شده و با این کار زمینه جایگزینی حدود ۳هزار نفر دیگر در این طرح فراهم شد.

وی گفت: در صورتی که مراحل قانونی طی شود، آمادگی داریم اجرای طرح میثم را در اختیار مشاوران املاک قرار دهیم.

نجفی با بیان اینکه در حال تدوین نظام‌نامه‌ای با عنوان نظام‌نامه تبادل اطلاعات املاک هستیم، افزود: طبق این نظام‌نامه، اطلاعات املاک طبقه‌بندی شده است، ارگان‌های مختلف از جمله بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و حتی دولت که از خدمات طرح میثم استفاده می‌کنند بر اساس این طبقه‌بندی به اطلاعات دسترسی دارند.

وی درباره کاهش بودجه عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تاثیر آن بر اجرای این طرح گفت: کاهش بودجه، قطعا اجرای برنامه‌‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند، ولی سعی خواهیم کرد با همین بودجه حدود ۸۰درصد مراکز را راه‌اندازی کنیم.‌

به گزارش دنیای اقتصاد دولت اواخر سال گذشته برای ساماندهی بازار مسکن سامانه‌ای تحت عنوان ثبت هوشمند معاملات املاک (کد رهگیری) ره اندازی کرد که تاکنون همکاری با این سامانه توسط دفاتر ثبت اسناد صورت نگرفته است.

این درحالی است که سازمان ثبت اسناد واملاک نیز سامانه‌ای شبیه کد رهگیری تحت عنوان میثم از سالها پیش راه‌اندازی کرده که البته هنوز استفاده سراسری از آن نشده است.