دنیای اقتصاد- وزارت مسکن در پاسخ عملی به پیشنهاد دو هفته پیش رییس جمهور، تدوین ضوابط ورود مشاوران املاک به مسکن مهر را در دستور کار قرار داده و در این مدت کوتاه حتی بخش‌هایی از این تصمیم جدید را مکتوب هم کرده است؛ با تعریف‌های اخیر رییس‌جمهور از مشاوران املاک با این دیدگاه که آنها نقشی در کاهش قیمت مسکن بازی کرده‌اند، دولت بنا دارد از این صنف استفاده بیشتری ببرد. مشاوران املاک از دولت اختیارات ویژه گرفتند

ماموریت‌های جدید در بازار مسکن

اصلاحات در مسکن مهر

کنترل بازار توسط بنگاه‌ها

لیلا درخشان

وزارت مسکن در پاسخ عملی به پیشنهاد دو هفته پیش رییس جمهور، تدوین ضوابط ورود مشاوران املاک به مسکن مهر را در دستور کار قرار داده و در این مدت کوتاه حتی بخش‌هایی از این تصمیم جدید را مکتوب هم کرده است.

با تعریف‌های اخیر رییس‌جمهور از مشاوران املاک درباره نقشی که آنها در کاهش قیمت مسکن بازی کرده‌اند، دولت بنا دارد از این صنف استفاده بیشتری ببرد.

روزگذشته ۴۴۰ مشاوران املاک در تهران از دولت حکم گرفتند به صورت هفتگی تغییرات قیمت مسکن در ۲۲ منطقه تهران را رصد کنند و نتایج را به وزارت مسکن و دستگاه‌های مرتبط گزارش کنند.

این گروه از مشاوران املاک همچنین باید نظرات مردم در باب پروژه مسکن مهر و میزان رضایت آنها از این پروژه ملی را به دولت گزارش کنند.

این اختیارات ویژه برای بنگاه‌های مسکن در شرایطی اعطا می‌شود که رکود سراسر بازار مسکن را فراگرفته و حجم معاملات در این بازار به کمترین حد ممکن رسیده است.

از سوی دیگر تصمیم به واگذاری مدیریت مسکن مهر به مشاوران املاک حاوی نکاتی است که دیروز معاون وزیر مسکن بخشی از آنها را تشریح کرد. علی توکلی در نشست همیاران مسکن گفت: بعضی اوقات دولت طرح‌هایی را اجرا کرده که خیلی دیر متوجه شده در اجرای آن ناموفق بوده است و هزینه آن به همه مردم تحمیل شده است. وی افزود: برای همین دولت می‌خواهد از بازخورد اجرای طرح مسکن مهر در مردم کسب اطلاع کند و نظرات عمومی‌را بداند تا بتواند هر لحظه به اصلاح روند اجرایی آن بپردازد.

به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته در مراسم اعطای حکم به ۴۴۰ مشاور املاک به عنوان مامور دولت در بررسی بازار مسکن، یک عضو شورای عالی مسکن گفت: ضوابط حضور مشاوران املاک در طرح مسکن مهر با همکاری دوجانبه وزارت مسکن و شهرسازی و اتحادیه املاک در دست اقدام است که به زودی نهایی و ابلاغ خواهدشد. این درحالی است که محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن هفته گذشته درباره نظر رییس جمهور نسبت به «تغییر در ستاد مدیریتی مسکن مهر» گفته بود که هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

در اولین اجلاس همیاران مسکن علی توکلی، معاون امور پروژه‌های وزارت مسکن و شهرسازی گفت: مشاوران املاک نقش بسیار محوری در بحث مسکن مهر و همیار دولت برای انجام برنامه‌ریزی بهتر ایفا می‌کنند. وی افزود: از گذشته‌های دور نانوایی‌ها و مشاوران املاک به عنوان معتمدان همه مردم بوده‌اند. وی افزود: من به خاطر دارم زمانی که کودک بودم کلید منزلمان را به دست نانوای محل می‌سپردیم و مشاوران املاک نیز همینطور مثل صنف نانوایی‌ها انسان‌های معتمد و متدینی بودند که مورد اعتماد افراد محله بودند.

به گزارش دنیای اقتصاد، این مقام مسوول در وزارت مسکن و شهرسازی تاکید کرد: در طرح مسکن مهر که یک طرح ملی است مشاوران املاک می‌توانند بهترین گزینه برای ساماندهی این طرح و کمک حال دولت برای کسب بازخورد اجرای این طرح در میان مردم باشند. توکلی تصریح کرد: بعضی اوقات دولت طرح‌هایی را اجرا کرده که سپس خیلی دیر متوجه شده است در اجرای آن ناموفق بوده است و هزینه آن به همه مردم تحمیل شده است.

وی افزود: برای همین دولت می‌خواهد از بازخورد اجرای طرح مسکن مهر در مردم کسب اطلاع کند و نظرات عمومی ‌را بداند تا بتواند هر لحظه به اصلاح روند اجرایی آن بپردازد. توکلی تاکید کرد: در همین رابطه بحث همیاران مسکن مطرح شده است و مشاورانی که امروز اینجا آمده‌اند در شناسایی زمین‌ها در استان تهران کمک زیادی کرده‌اند. توکلی تاکیدکرد: مشاوران املاک می‌توانند نقش کلیدی در جمع‌بندی اطلاعات و کسب آمار و ارقام و ارزیابی تصمیمات دولت در میان مردم داشته باشند‌.

صدور شناسنامه‌های فنی و الکترونیکی املاک

در همین حال در ادامه این مراسم فریدون احمدی -رییس شرکت انفورماتیک راهبر-نیز طی سخنانی گفت:همزمان با اجرای طرح کد رهگیری ۶۴هزارو ۳۰۲ نفر از مشاوران املاک آموزش دیدند که برای ۹۳درصد از مشاوران املاک ثبت نام شده گواهی دیجیتال صادر شده است.

مشاور وزیر بازرگانی اظهار داشت: از ابتدای آذر ماه تاکنون ۱۱۷هزار و ۵۱۴قرارداد شامل خرید و فروش و اجاره در این سامانه به ثبت رسیده است و هم اکنون اطلاعات ۲۴۰هزار نفر از طرفین قرارداد ثبت شده است.

احمدی تاکید کرد: اجرای طرح کد رهگیری به طور کامل ضمانت اجرایی دارد و بر اساس بخش‌نامه دولت به طرح‌هایی که فاقد کد رهگیری باشد، پاسخی داده نمی‌شود. احمدی افزود: از ابتدای تیرماه سال جاری در شهر پرند بحث صدور شناسنامه‌های الکترونیکی املاک و مستغلات به صورت پایلوت انجام خواهد شد.

کار عظیمی انجام دادیم

مقداد همتی عضو شورای عالی مسکن و دبیر سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کشور نیز در مراسم دیروز در جمع همیاران مسکن، کار ساماندهی متقاضیان مسکن مهر را در طول تاریخ بی‌سابقه عنوان کرد. وی افزود: مسکن مهر بزرگترین پروژه عمرانی کشور در طول تاریخ فعالیت‌های عمرانی است و ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در طول تاریخ ساخت مسکن طی چهار دهه سیاست‌گذاری بی‌سابقه است.

عضو شورای عالی مسکن تاکید کرد: همچنان که ریاست جمهوری عنوان کردند مشاوران املاک می‌توانند به طرح مسکن مهر وارد شوند و بنده بسیاری از مشاوران املاک را دیده‌ام که ساخت‌و‌ساز می‌کنند.

همتی تاکید کرد: در طرح مسکن مهر مشاوران می‌توانند به عنوان یک مدیر طرح و عامل چهارم با تعاونی‌ها و گروه‌های ۳تا ۵نفره وارد مذاکره شوند و به منظور معرفی پیمانکاران اقدام کنند. وی تاکید کرد: ضوابط حضور مشاوران املاک در طرح مسکن مهر با همکاری دوجانبه وزارت مسکن و شهرسازی و اتحادیه املاک در دست اقدام است که به زودی نهایی و ابلاغ خواهد شد.