شوک همگانی از تصمیم جدید برای مسکن مهر

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران: اگر پروژه مسکن مهر به بنگاه‌ها سپرده شود انصراف اعضای تعاونی‌ها از این طرح بیشتر خواهد شد

کارشناسان: واگذاری مسکن مهر به بنگاه‌های املاک کارشناسی نیست

رییس کمیته مسکن مجلس: اعلام این برنامه در زمان کوتاه اشتباه است اما نشان می‌دهد مسکن مهر تا امروز موفق نبوده است گروه مسکن- سحر باباخانی: تصمیم جدیدی که برای مسکن مهر گرفته شده است، نه مخالف دارد نه موافق. چون هیچ‌یک از کارشناسان بخش مسکن نمی‌دانند منظور رییس‌جمهور از این تصمیم چه بوده است.

دکترمحمود احمدی‌نژاد تصمیم دارد مسکن مهر را به بنگاه‌های مشاور املاک واگذار کند تا آنها به جای دستگاه‌های دولتی کار را پیش ببرند، اما هنوز کسی نمی‌داند واگذاری مسکن مهر به بنگاه‌ها یعنی چه؟

دکتر بیت‌ا... ستاریان، کارشناس مسکن در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: کار مشاوران املاک براساس قانون، دلالی و واسطه‌گری حرفه‌ای است بدین معنی که این افراد با برقراری رابطه بین فروشنده و خریدار مسکن بر صحت انجام معامله ملکی نظارت می‌کنند، اما آنها هرگز قادر نیستند برای تدارکات، تامین و تجهیز قراردادهای اجرایی اقدام موثری انجام دهند.

در همین رابطه همه خبرنگاران گروه مسکن دنیای‌اقتصاد دیروز تلاش کردند تا درباره آنچه رییس‌جمهور برای مسکن مهر سه‌شنبه گذشته اعلام کرد، نظر مقامات مسوول در بخش مسکن را جویا شوند.

اما تعداد زیادی از این مسوولان کاملا از موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند و مابقی نیز بحث در این باره را به روشن شدن موضوع در روزهای آینده موکول کردند.

رییس شورای عالی مسکن برنامه جدیدی برای مسکن مهر دارد، اما حتی اعضای این شورا هم از جزئیات آن بی‌اطلاعند.

وزیر مسکن عضو این شورا کاملا مبهم نسبت به این موضوع نگاه می‌کند و در برابر پرسش خبرنگاران پاسخ روشنی ندارد.یکی دیگر از اعضای شورای عالی مسکن نیز به دنیای اقتصاد گفت: در جلسه این هفته شورا سعی می‌کند اطلاعاتی در این باره کسب کند.

مخالفت نمایندگان مجلس

به گزارش دنیای‌اقتصاد، تصمیم و طرح غیرمنتظره محمود احمدی‌نژاد درباره واگذاری طرح مسکن مهر به بنگاه‌های معاملات املاک واکنش نمایندگان مجلس را به دنبال داشت چراکه این طرح بدون هماهنگی اعضای کمیسیون عمران و حتی مقدمه‌چینی در این زمینه و به شکل کاملا مستقیم از جانب ریاست‌جمهوری مطرح شد و با نظرسنجی‌های انجام شده توسط دنیای اقتصاد این‌طور به نظر می‌رسد که تنها حامیان این طرح بنگاه‌های معاملات املاک هستند.

«این تصمیم نه تنها پایه و اساس ندارد بلکه از جمله تصمیمات خلق‌الساعه دولت نهم است که بدون کار کارشناسی اعلام شده است.»«چرخش‌هایی این‌چنینی به ضرر طرح مسکن مهر است و تاثیر چندانی در روند کار ندارد.»«با اجرای این تصمیم عملا زمین‌های دولتی را هدر دادیم چراکه تا به امروز تعاونی‌ها که به نوعی مشارکت خصوصی داشتند نیز این طرح را پیش می‌بردند و امروز با این برنامه جدید جز اینکه ضربه تازه‌ای به این طرح بزنیم کاری انجام نداده‌ایم.»

«این روش، سوداگری به روش جدید را رقم می‌زند، در صورتی‌که قرار بود با مشارکت انبوه‌سازان و ارائه تسهیلات و یارانه‌های بانکی به نفع مردم عمل شود.»

«با این برنامه دست انبوه‌سازان از ساخت و ساز و دست مردم از مسکن ارزان کوتاه می‌شود».

این جملات چکیده‌ای است از نظرات نمایندگان مجلس و کارشناسان امر درباره طرح جدید رییس‌جمهور و اثرات آن در جامعه کنونی.

برنامه‌ای برای طرح ناموفق مهر

محسن نریمان، عضو کمیسیون عمران و رییس کمیته مسکن مجلس با انتقاد از نحوه بررسی و اعلام این طرح به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: یکی از مشکلات دولت نهم طرح مسائل خلق‌الساعه است و تصمیماتی که عقبه کارشناسی ندارند، به سرعت اعلام می‌شود و سرانجام خوبی پیدا نمی‌کند.

این نماینده مجلس با اشاره به نحوه ارائه مصوبات در زمان بسیار محدود در سفرهای استانی توضیح داد: اعلام چنین برنامه‌ای در یک زمان کوتاه اشتباه است، ولی نشان می‌دهد که طرح مسکن مهر تا به امروز ناموفق بوده که نحوه عملکرد تغییر پیدا کرده است پس چرا مدام اعلام می‌شود که این طرح پیشرفت خوبی داشته است.نریمان در ادامه از مسوولان خواست که با مردم صادق باشند و توصیه کرد: طرح‌هایی از این قبیل باید با بررسی کارشناسی و با مشورت نمایندگان کمیسیون عمران مجلس مصوب و اعلام شود در غیر این صورت بعد از گذشت زمان مجددا تغییر پیدا می‌کند و من درباره این موضوع هیچ داوری مثبتی ندارم.

محسن نریمان همچنین با اشاره به عدم پیشرفت مسکن مهر در شهر‌های بزرگ گفت: در جایی که نیاز به مسکن نداریم این طرح پیشرفت کرده است ولی در هر حال نباید از چنین موضوعاتی برای خوراک تبلیغاتی استفاده کرد.وی در ادامه یادآوری کرد: وقتی سازمان مدیریت کشور منحل و کارشناسان زبده مرخص می‌شوند، روی طرح‌ها کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد و از این تغییرات باید تعجب کرد.

افزایش بورس بازی

در میان تمامی نظرات ارائه شده یک وجه مشترک دیده می‌شود و آن نگرانی از توقف طرح مسکن مهر و افزایش بورس بازی و قیمت مسکن است.

محمدتقی بختیاری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با تاکید بر این نکته به جلسه هفته گذشته خود با وزیر مسکن اشاره کرد و گفت: تعجب می‌کنم که چرا در این جلسه اشاره‌ای به این مطلب نشد، ولی ما مسکن مهر را از دست انبوه‌سازان خارج کردیم و با تسهیلات ویژه به دولت دادیم تا مردم با زمین‌های دولتی صاحب خانه شوند و امروز باید دولت اعلام کند که چه تعداد از مردم را صاحب خانه کرده است؟ این آمار حتی باید به بنگاه‌های املاک نیز اعلام شود.

چرا دولت سهیم شد؟

مهرداد لاهوتی، عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس با ابراز بی‌اطلاعی از این طرح گفت: این برنامه در فضای غیررسمی اعلام شده ولی اگر قرار بود طرح مسکن مهر خصوصی شود، چرا آن را به دولت واگذار کردیم؟به عقیده لاهوتی تا به امروز مسکن مهر با کمک تعاونی‌ها و به شکل خصوصی ساخته می‌شد و مشکل اصلی آن این بود که چون زمین اجاره‌ای است مالکیت قطعی وجود ندارد و دولت سعی داشت با این طرح قیمت مسکن را بشکند که با اعلام برنامه جدید نمی‌توان به آن امیدوار بود.

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: اگر بحث زمان در این طرح مورد توجه قرار نگیرد، زمین‌های دولتی را هدر داده‌ایم.وی در ادامه یادآور شد: هنوز چیزی ساخته نشده که معاملات املاک روی آن کار کنند و تنها راه‌حل موجود ادامه راه قبلی است، در غیر این صورت با برنامه جدید به طرح مسکن مهر ضربه می‌زنیم.

بنگاه‌های املاک سازنده نیستند

کمال اطهاری، کارشناس مسکن در تحلیل این برنامه به دنیای‌اقتصاد گفت: این تصمیم غیرمنتظره بود ولی باید توجه داشت که بنگاه‌های معاملات املاک سازنده نیستند و باید این برنامه به انبوه‌سازان سپرده می‌شد تا تولید ارزان‌تر شده و اعتبارات سر جای خود بروند و از خرد شدن تسهیلات و اعتبارات جلوگیری کنیم.

به عقیده اطهاری، در طرح جدید، ساخت‌وساز به دست کسانی سپرده می‌شود که نه تنها تولید‌کننده نیستند که واسطه هستند و باید توجه داشت که بنگاه‌ها در تولیدات کوچک سهیم هستند و این روش سوداگری جدیدی را به وجود می‌آورد.

این کارشناس مسکن با ابراز نگرانی از این طرح گفت: با این برنامه دست انبوه‌سازان را از ساخت‌وساز و دست مردم را از مسکن ارزان کوتاه می‌کنیم.

به نظر وعده تبلیغاتی است

گروه مسکن- لیلا درخشان: به‌دنبال اعلام واگذاری طرح مسکن مهر به اتحادیه مشاوران املاک، تعدادی از انبوه‌سازان طی تماس تلفنی با دنیای‌اقتصاد مراتب اعتراض خود را از این اقدام شتابزده دولت اعلام کردند. به گزارش خبرنگار ما، اگر چه سال گذشته دولت با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با انبوه‌سازان، اقدامی سنجیده برای سروسامان دادن به طرح مسکن مهر انجام داد، اما این‌بار وعده واگذاری این طرح به مشاوران املاک آنان را به حدی غافلگیر کرده است که همگی می‌گویند از این اقدام دولت شوکه شده‌اند. در این بین دست‌اندرکاران حرفه‌ای ساخت‌وساز پیش‌بینی می‌کنند، در صورتی که واقعا این تصمیم جدید دولت جنبه عملیاتی پیدا کند، پیش‌بینی می‌شود آمار انصراف‌دهندگان از مسکن مهر روند صعودی به خود بگیرد. در این راستا _ ایرج رهبر _ رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تصریح کرد: متاسفانه مسکن مهر تبدیل به ابزاری شده است که در هر مرحله به اصنافی که هیچ سررشته‌ای در ساخت‌وساز ندارند، سپرده می‌شود. به طوری که واگذاری این طرح به تعاونی‌های مسکن، شخصی‌سازها و حال به مشاوران املاک مصداق بارز این مساله است. وی تاکید کرد: رییس‌جمهوری درحالی وعده واگذاری طرح مسکن مهر را به مشاوران املاک اعلام کرده است که صاحبان این صنف هیچ‌گونه تخصصی در امر ساخت‌وساز ندارند و آنها فقط واسطه ای برای امر خرید و فروش مسکن هستند. وی افزود: به‌رغم اینکه تمامی مسوولان، وعده حذف واسطه‌ها را از بازار مسکن داده بودند، اما در عمل با این وعده رییس‌جمهوری شرایط برای ورود واسطه‌ها و دلالان به بازار مسکن مهیا می‌شود. رهبر تاکید کرد: برخی از مشاوران املاک افرادی خوشنام نیستند و در امر معاملات مسکن اختلالات زیادی تاکنون به وجود آورده‌اند و از این رو وعده ریاست‌جمهوری سبب ریزش بسیاری از متقاضیان مسکن مهر می‌شود. هرچند به نظر این مساله درحد وعده تبلیغاتی خواهد ماند.

هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست

وزیر مسکن از هرگونه اظهار نظر در خصوص چگونگی واگذاری‌ طرح مسکن مهر یا مشارکت این طرح با مشاورین املاک خودداری کرد. محمد سعیدی‌کیا در گفت‌وگو با ‌ایلنا در خصوص اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر مشارکت مشاورین املاک در طرح مسکن مهر، افزود: فعلا نمی‌توانم در این خصوص صحبت کنم؛ چرا که هنوز هیچ چیزی مشخص نیست و هرگونه اظهارنظری در این‌ باره تا روشن شدن جزئیات آن مطلوب نیست. ایلنا نوشته است: رییس‌جمهور با اظهارات اخیر خود درباره مسکن مهر عملا به نوعی اظهارات مسوولان وزارت‌خانه‌های مسکن و تعاون را مورد انتقاد قرار داد.نایب رییس کمیسیون عمران مجلس هشتم نیز گفت: واگذاری یا مشارکت مشاورین املاک در طرح مسکن مهر باعث بی‌ثباتی و نابسامانی‌های جدید در بخش مسکن می‌شود و نشان از عدم پختگی تصمیمات در دولت دارد. امین شعبانی، نماینده مردم سنندج در مجلس هشتم در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر واگذاری طرح مسکن مهر به مشاورین املاک، افزود: این اظهارات فاقد وجاهت حقوقی و قانونی است و نشان از عدم پختگی تصمیمات در دولت دارد.

وی طرح مسکن مهر را شکست‌خورده توصیف کرد و افزود: این اظهارت بیشتر جنبه تبلیغی داشته و نمی‌تواند طرح مسکن مهر را از بحران نجات دهد. شعبانی تامین نقدینگی موجود در بخش مسکن به ویژه طرح مهر را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید نقدینگی به مجریان ذی‌صلاح و انبوه‌سازان اختصاص داده شود.