مصوبات جدید دولت برای کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز

معاون وزیر مسکن از تاکید شورای عالی مسکن بر لزوم کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز خبر داد. این درحالی‌ است که وزارت مسکن راهکارهای کاهش و حذف هزینه‌های جانبی تولید و ساخت مسکن را حذف قیمت زمین، بهبود وضعیت بازار مصالح ساختمانی، تخفیف ۵۰درصدی هزینه پروانه ساخت و به کارگیری فن‌آوری‌های نوین می‌داند. به گزارش خبرگزاری مهر، شورای مسکن در آخرین جلسه خود که به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری هفته گذشته برگزار شد، هزینه‌های جانبی و ساخت مسکن از جمله حق انشعاب آب، برق، گاز و تلفن و نیز پروانه ساخت در افزایش قیمت مسکن را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. این شورا در این جلسه کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های مسکن، کشور، نیرو و اقتصاد و دارایی را مامور کاهش و حذف هزینه‌های جانبی تولید و ساخت مسکن کرد.

اما یکی از برنامه‌‌های وزارت مسکن برای کاهش هزینه ساخت طرح مسکن مهر است که درآن با حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده ساختمان در واقع هزینه‌های تولید کاهش یافته ضمن اینکه این امر با توان مالی خانوارهای کم درآمد منطبق است. همچنین یکی دیگر ازعواملی که می‌تواند منجر به کاهش یا حذف هزینه‌های جانبی تولید مسکن در کشور شود وضعیت مصالح ساختمانی است که در شرایط کنونی وضعیت بازار مصالح رو به بهبود است.

از سوی دیگر، بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن حداقل ۵۰درصد هزینه پروانه ساخت را شهرداری‌ها باید تخفیف دهند که این امر عملا کاهش هزینه‌های تولید را برای کم‌درآمدها به دنبال دارد.