اداره ثبت با کد رهگیری همکاری نمی‌کند

اگر اتحادیه کشوری تشکیل شود نظارت بر نرخ‌ها راحت‌تر شده و همچنین آموزش‌ها و مبایعه‌نامه‌ها در کشور یکنواخت می‌شود. مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک، در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: در حال طی کردن مراحل تشکیل اتحادیه کشوری صنف مشاوران املاک هستیم. خسروی با بیان اینکه اداره ثبت درباره طرح کدرهگیری با ما همکاری نکرد، تصریح کرد: به‌رغم اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی بدون کد رهگیری مفاصاحساب مالیاتی صادر نمی‌کند، اداره ثبت خواست که در جهت

تسهیل معاملات بدون صدور مفاساحساب به ثبت معاملات بپردازد.

وی با اشاره به اینکه کد رهگیری ملاک میزان محاسبه مالیاتی نیست، گفت: تعداد قراردادهای ثبت شده و دارای کد رهگیری در سامانه، مبنای محاسبه مالیات بر مشاغل مشاوران املاک نیست، چراکه این مالیات براساس توافق و تصمیم مجمع امور صنفی و اتحادیه مشاوران املاک محاسبه می‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: با توجه به اینکه انعقاد قرارداد، واگذاری و ... توسط تعاونی‌ها نیز باید تحت پوشش سامانه کدرهگیری باشد، مراجعه هر تعاونی به‌منظور تنظیم معامله و تعیین حق‌الزحمه مورد بحث به اتحادیه محل شهرستان خود الزامی است، بنابراین اتحادیه باید با حضور ریاست و معرفی یک یا چند نفر از اعضای خود به تعاونی مربوط جهت انجام این امر و تسهیل در آن اقدام کند.

خسروی اضافه کرد: کلیه قراردادهای منعقده از تاریخ ۱/۱۱/۸۷ به بعد باید دارای کد رهگیری باشند. بدیهی است این الزام درباره معاملات تنظیمی قبل از تاریخ مزبور نیز صدق می‌کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: برای آسایش مردم درباره‌ ثبت هبه، وقف و صلح عمری بخشنامه‌ای برای کل کشور صادر کردیم.

وی در پایان گفت: قیمت‌ها در بازار مسکن روبه کاهش است و این روند همچنان ادامه دارد.