لایحه اصلاح ماده ۱۹ قانون نوسازى و عمران شهرى مصوب ۱۳۴۷ به منظور رفع ابهامات و اشکالات فعلى در قانون نوسازی و عمران شهری از سوى رییس‌جمهور براى طى تشریفات قانونى تقدیم مجلس شد. به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانى دولت، در ماده ۱۹ قانون نوسازى و عمران شهرى ـ مصوب ۱۳۴۷ چنین آمده است: هرگاه در نتیجه اجراى طرح‌هاى شهردارى تمام یا قسمتى از معابر به صورت متروک در آید، آن قسمت متعلق به شهردارى است و هرگاه شهردارى قصد فروش آن را داشته باشد مالک ملک مجاور در خرید آن حق تقدم خواهد داشت.

هیات‌وزیران بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به منظور رفع ابهامات و اشکالات فعلى از جمله شفاف کردن حق تقدم در صورت برگزارى یا عدم برگزارى مزایده در فروش معبر متروک و نحوه عمل در صورت تعدد مالکین ملک مجاور، لایحه اصلاح ماده ۱۹ قانون نوسازى و عمران شهرى مصوب ۱۳۴۷ را تصویب و رییس‌جمهور آن را براى طى تشریفات قانونى تقدیم مجلس کرد.

بر اساس این لایحه، ماده ۱۹ قانون نوسازى و عمران شهرى ـ مصوب ۱۳۴۷ به این شرح اصلاح می‌شود: هرگاه در نتیجه اجراى طرح‌هاى مصوب شهرى (جامع ـ تفصیلى) تمام یا قسمتى از معابر به صورت متروک در آید آن قسمت متعلق به شهردارى خواهد بود. هرگاه شهردارى قصد فروش آن را داشته باشد مشروط بر اینکه آن مقدار زمین قابلیت صدور جواز و استفاده مستقل را نداشته باشد‌، ‌مالک ملک مجاور در خرید آن با قیمت کارشناسى روز و با ترک تشریفات مزایده حق تقدم خواهد داشت و در صورتى که ملک یاد شده در مجاورت املاک متعدد و با مالکین متعدد باشد تشریفات مزایده بین آنها برگزار مى‌شود.

نحوه اجراى این ماده به موجب آیین‌نامه‌اى است که توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب هیات‌وزیران مى‌رسد.